Hoe verbeteren we onze impact op de planeet?
Als grote post- en pakketbezorger zijn we ons sterk bewust van de invloed die we op de wereld om ons heen hebben en kúnnen hebben. Iedere dag verbinden we duizenden mensen met elkaar via post en pakketten.
Met ons netwerk van locaties, voertuigen en mensen zijn we iedere dag in elke straat en zijn we al jaren een vertrouwd gezicht in het straatbeeld. Daarom nemen we onze verantwoordelijkheid in alles wat we doen. Ons doel? Zo min mogelijk CO₂ uitstoten bij alles wat we doen. Met onze science based targets zijn we goed op weg naar ‘net zero’ in 2040.
Net zero in 2040
Bij ambitieuze plannen horen concrete doelen. Daarom verbinden we cijfers en jaartallen aan onze duurzaamheidsaanpak. Zo kunnen we goed zien of we op schema liggen. En jij ook.
We willen onze CO₂-uitstoot met 45% hebben teruggebracht in 2030. En in 2040 willen we ‘net zero’ zijn. Dan hebben we onze CO₂-uitstoot met 90% verminderd. Dat betekent dat we dan bijna geen negatieve impact meer hebben op het klimaat.
Onze aanpak
Klimaat
We willen zo min mogelijk negatieve impact op het klimaat hebben. Dus niet alleen in het laatste stukje tot aan je deur, maar ook alle kilometers daarvoor. Daarmee dragen we bij aan het Klimaatakkoord van Parijs.
Leefbaarheid
We zijn ons bewust van de impact die we hebben op jouw buurt. Daarom willen we bezorgen met zo min mogelijk impact op de leefomgeving en daarbij het milieu en de natuur zoveel mogelijk te beschermen.
Circulariteit
In een duurzame samenleving moeten we bewuster omgaan met onze grondstoffen. Dus minder verspillen en meer recyclen. We willen een belangrijke bijdrage leveren in de overgang naar een circulaire economie.
‘Ik vind het belangrijk dat we stappen zetten als het gaat om mens en milieu. Duurzaamheid zit verweven in onze bedrijfsstrategie. We stellen onszelf ambitieuze doelen en communiceren transparant over onze resultaten.’
Herna Verhagen, CEO van PostNL
Hoe wordt onze aanpak beoordeeld?
We laten ons duurzaamheidsbeleid en onze resultaten elk jaar toetsen. En we scoren structureel hoog volgens de benchmarks op het gebied van mens, milieu en goed bestuur. Bekijk hier een aantal van onze certificaten en benchmarks. Of bezoek de pagina met het complete overzicht van onze concrete resultaten.
Dow Jones Sustainability Index
In de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) worden bedrijven beoordeeld op economische, sociale en milieuaspecten. Binnen de logistieke en transportsector zijn we in 2023 beoordeeld met een derde plaats wereldwijd. Op het gebied van milieu en klimaat kregen we zelfs de hoogste score binnen onze sector.
Carbon Disclosure Project
Ieder jaar delen wij onze initiatieven en prestaties om onze impact op het milieu te beperken met het Carbon Disclosure Project. Sinds 2022 staan we in hun A-lijst van organisaties die zich het meest inzetten tegen klimaatverandering.
EcoVadis Sustainability Rating
EcoVadis is een organisatie die bedrijven beoordeelt op hun MVO-prestaties. Ze hebben gekeken naar ons milieubeleid, arbeidszaken, eerlijk zaken doen en duurzaam inkopen. Op dat gebied horen we volgens EcoVadis bij de top 1% van alle bedrijven in onze sector.
Wat we nog meer doen voor de samenleving
Aandacht voor onze medewerkers door goed werkgeverschap
Duurzaamheid gaat bij ons niet alleen over milieu. We hebben ook aandacht voor mensen en de samenleving. Zo willen we een goede werkgever zijn voor iedereen die bij en voor ons werkt. Met 33.500 medewerkers en meer dan 100.000 zakelijke klanten staan we midden in de maatschappij. Die rol nemen we serieus. Daarom willen we dat iedereen zichzelf kan zijn. Benieuwd hoe we dat doen?
Mensen een steuntje in de rug geven met het Bijzondere Momenten Fonds
Ook buiten onze eigen organisatie willen we goed met mensen omgaan. Daarom werken we met goede doelen en verenigingen aan meer verbinding in de samenleving. Want te veel mensen staan er alleen voor. Die mensen willen we een steuntje in de rug geven. Hoe? We bezorgen speciale kaartjes en pakketjes op bijzondere momenten. En we melden eenzaamheid, zamelen producten in en steunen ontmoetingsplekken. Dat doen we onder de naam Bijzondere Momenten Fonds, onderdeel van PostNL.