Vanaf 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels als je iets koopt uit een niet-EU land.

Je betaalt dan áltijd inklaringskosten. Ook als de waarde lager is dan € 22. Meer hierover lees je op postnl.nl/btw.

Veelgestelde vragen

Bezwaar maken tegen inklaringskosten

Wil je de inklaringskosten niet betalen? Dan kun je bezwaar indienen. Je moet dan eerst de inklaringskosten betalen en het pakket in ontvangst nemen. Ook moet je de verpakking goed bewaren. Zit er een douaneformulier op het pakket? Bewaar die dan ook. Of maak er een foto van. 

Let op, bezwaar maken kan alleen als:

de inklaringskosten niet kloppen

het gaat om een geschenk met een waarde lager dan € 45,-

je het pakket retour hebt gestuurd

Bezwaar maken heeft geen zin als:

je de inklaringskosten te hoog vindt

het gaat om een geschenk van een zakelijke afzender

je het pakket retour hebt gestuurd naar een ander land dan waar het vandaan kwam

Heb je al btw betaald aan de webshop?

Dan kun je voor aankopen met een waarde tot €150 de btw terugvragen aan de webshop of afzender. Als je tijdens je aankoop al btw betaalt, moet de afzender namelijk aan ons doorgeven dat je geen btw meer hoeft te betalen. Dat gaat niet altijd goed. Daarom gebeurt het weleens dat je inklaringskosten moet betalen terwijl je al btw hebt betaald. Is de waarde van je aankoop hoger dan € 150,-? Dan moet je misschien nog wel invoerrechten en afhandelingskosten betalen.

Heb je 2 keer inklaringskosten aan ons betaald?

Vraag je geld terug met ons formulier.

Wil je niet betalen?

Je kunt er ook voor kiezen om je pakket niet in ontvangst te nemen en terug te sturen naar de afzender. Dat regel je eenvoudig via de track & trace-pagina op onze website.

Wil je nog steeds bezwaar maken?

Dat kan via Daan, onze chatbot. Je vindt ‘m onderaan deze pagina.