Vragen over pakketzegels en servicezegels
Het gebruik van pakketzegels stopt. Ook het gebruikt van de servicezegel voor aangetekende brieven stopt. Op deze pagina lees je informatie over deze verandering.
Het gebruik van pakketzegels stopt. Ook het gebruikt van de servicezegel voor aangetekende brieven stopt. Op deze pagina lees je informatie over deze verandering.
(De werking van) pakket- en servicezegels zijn verouderd, de gegevens hierop zijn niet digitaal. Het kost daarom veel tijd om deze zendingen te verwerken. Met de alternatieve verzendopties voor de zegels kunnen wij jouw verzending beter verwerken en leveren. Onze dienstverlening wordt efficiënter. Daarom hebben we ervoor gekozen om de verkoop van deze zegels te stoppen.
Pakket- en servicezegels zijn tot 1 augustus 2020 te koop in de webshop. Tot en met 31 december 2020 kun je deze zegels bij een PostNL-punt kopen, zolang de voorraad strekt. Je kunt reeds gekochte zegels nog gebruiken t/m 31 maart 2021. Vanaf 1 april 2021 zijn de pakket- en servicezegels niet meer geldig en kunnen ze niet meer gebruikt worden voor het verzenden van pakketten.
De vier pakketzegels en de servicezegel zijn hieronder afgebeeld:
Je kunt eenvoudig online frankeren via onze website en onze app. Print het label uit en geef je pakket af bij een PostNL-punt. Heb je geen printer? Dan kunnen we het label ook voor je uitprinten op de locatie van PostNL. Je kunt pakketten ook op een PostNL-punt frankeren.
Gaat het om een visumaanvraag?
Overleg dan met de ambassade of het consulaat hoe je het beste de frankering voor een aangetekende brief kunt voldoen. Dit kan bijvoorbeeld door 10 postzegels te plakken op de retourenvelop.
Let op: online frankeren is in dit geval niet handig. Het verzendlabel is namelijk maar enkele dagen geldig, en zal verlopen voor je paspoort of visum klaar is.
Verstuur je veel pakketten tegelijk? Dan raden we je aan om ze te frankeren op Mijn PostNL. Hier maak je eenvoudig een verzendlabel met barcode aan voor al je pakketten. Nog geen Mijn PostNL-account? Maak dan een account aan.
Nee, dat kan niet. We adviseren je daarom om reeds gekochte zegels voor 1 april 2021 te gebruiken.