Daarom kiest PostNL voor hernieuwbare brandstof
Het is de ambitie van PostNL om vanaf 2030 alle brieven en pakketten in de laatste kilometers uitstootvrij te bezorgen. Een belangrijke stap hierin is het verduurzamen van ons wagenpark. Daarom investeren we flink in elektrische voertuigen zoals elektrische fietsen, scooters en bestelbussen. Hiermee kunnen we volledig uitstootvrij rijden. Helaas is dat nog niet mogelijk voor al ons zwaar transport. Maar wanneer de markt zover is, willen we in de toekomst de weg op met elektrische vrachtwagens.
In de tussentijd vervangen we voor een zo groot mogelijk deel van onze bestelbussen en vrachtwagens de benzine en diesel door schonere brandstoffen, zoals biogas (Biological Liquefied Natural Gas, ofwel vloeibaar gemaakt aardgas) en HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil). Met deze hernieuwbare brandstoffen stoten we tot wel 90% minder CO2 uit en rijden we fossielvrij. In 2021 hebben we al 35% hernieuwbare brandstof getankt (8% in 2020).
Op weg naar 100% uitstootvrije bezorging
Uiteindelijk willen we alleen volledig uitstootvrij rijden. Maar zolang dat niet gaat, zijn hernieuwbare brandstoffen een mooie tussenoplossing. Deze hernieuwbare brandstoffen worden gemaakt van organisch materiaal, zoals plantaardige olie en afvalvetten, waaronder gebruikt frituurvet van de McDonald’s.
Natuurlijk blijven wij kritisch op het productieproces van deze nieuwe brandstoffen. We zorgen er dan ook voor dat onze leveranciers voldoen aan alle eisen van de Nederlandse Emissieautoriteit. Bovendien willen we dat onze HVO100 palmolievrij is, zodat er geen regenwoud gekapt wordt voor onze brandstof. Zo kunnen we op korte termijn onze CO2-uitstoot verminderen terwijl we de overgang maken naar een volledig uitstootvrij bezorgnetwerk (naast CO2 ook geen fijnstof en stikstofoxide meer). Daarom noemen wij deze hernieuwbare brandstoffen ook wel transitiebrandstoffen.