Wanneer is fulfilment uitbesteden een goed idee?
Je kent het gevoel waarschijnlijk wel: het aantal bestellingen begint te groeien, de ruimte in je magazijn wordt steeds krapper en je dagen lijken gevuld te zijn met niets anders dan orders verwerken en pakketten versturen. Maar wanneer is het écht tijd om je webshop-logistiek uit te besteden aan een fulfilmentpartner?
1. Je komt ruimte tekort
Je hebt hard gewerkt om je traffic te verhogen, je klantenbestand uit te breiden en je omzet te vergroten. Maar met meer orders komt ook de behoefte aan meer opslagruimte. Ruimte die je niet altijd zomaar hebt. Een fulfilmentpartner heeft magazijnen die ingericht zijn op efficiënte opslag en verzending. Zo groei je moeiteloos door zonder je zorgen te maken over ruimtegebrek.
2. Je wilt meer tijd voor andere zaken
Als ondernemer weet je als geen ander hoe kostbaar tijd is. Fulfilment uitbesteden helpt je om je te concentreren op wat echt belangrijk is: je bedrijf laten groeien. Door de operationele last van logistiek uit handen te geven, kun je nieuwe producten ontwikkelen, je marketingstrategieën verbeteren en uitstekende klantenservice bieden.
3. Je piekperiodes zijn wel héél druk
Je hebt gemerkt hoe druk het kan worden in piekperiodes rondom kerst, bij warm weer of tijdens speciale acties. Een fulfilment-center vangt die pieken goed op. Daardoor blijf je flexibel zonder dat je hoeft te investeren in extra personeel of infrastructuur. Zo blijven je kosten in verhouding met je omzet, kun je snel op- en afschalen en loop je minder risico.
4. Je wilt flexibele opslagruimte
Natuurlijk wil je slim met je budget omgaan. Je webshop-fulfilment uitbesteden kan dan voordelig zijn. Want als je de expertise en infrastructuur van een fulfilment-center gebruikt, hoef je niet te investeren in magazijnruimte, apparatuur en personeel. Bovendien profiteer je van de schaalvoordelen van het fulfilment-center. Dat kan zorgen voor lagere kosten en betere tarieven voor verpakkingen.
5. Je bent de hele dag bezig met klantenservice
Grijpen je klanten vaak mis omdat producten niet meer op voorraad zijn, of hangen ze aan de lijn omdat ze een verkeerd artikel hebben ontvangen? Dan ben je snel veel tijd kwijt aan klantenservice. Een fulfilment-center heeft slimme systemen voor opslag en verzending die fouten voorkomen en bestellingen snel en precies afhandelen. Daarnaast kunnen je retouren voor je geregeld worden. Dat scheelt weer tijd!
Viteezy groeide van 40k tot 100k orders met fulfilment
Door je webshop-logistiek uit te besteden bij een fulfilment-center, blijven je kosten in de pas met je omzet, kun je snel op- en afschalen en loop je minder risico’s. Zo wist vitamineproducent Viteezy in een jaar tijd te groeien van 40k tot 100k orders per jaar door over te stappen op PostNL fulfilment.
Op zoek naar meer?
Retourtrends 2024
Pas jij ze al toe in je webshop?
Alle e-commerce inspiratie
Alle artikelen op het e-commerceplein.