Maak retouren simpel met onze labels

Met het heen- en teruglabel maak je het je klanten makkelijk.

Voordelen van retouren met PostNL

Regel je retouren met gemak én krijg meer inzicht
  • Met gemak je retouren regelen

    We bezorgen je retouren gewoon op adres, de ideale oplossing tot ongeveer 1.500 retouren per jaar.

  • Inzicht in je retouren

    In MijnPostNL Zakelijk heb je 24/7 inzicht in je retouren. Je betaalt de kosten achteraf per factuur.

  • Net zo makkelijk voor je klant

    Je klant geeft zijn retour af bij de pakketbezorger aan de deur, bij een PostNL-punt of bij een pakketautomaat.

Retouroplossingen voor jouw webshop

Met onze retouroplossing zonder antwoordnummer sturen je klanten hun pakket gratis en gemakkelijk terug: direct aan de deur via de pakketbezorger of bij een PostNL-punt. Wij zorgen dat de retouren weer bij jou komen.


Toch liever een antwoordnummer? Dat kan ook! Hiermee blijft je adres verborgen en bij grote volumes krijg je zelfs lagere retourtarieven. Zo maken we retourneren makkelijk voor iedereen.

Onze tip: heen- en teruglabel met retourmelding

Een verzendlabel is ook meteen het retourlabel. Zo werkt het:


  • Je klant meldt een retour eenvoudig aan op je website
  • Jij beslist of je de retour direct goedkeurt
  • Een retourlabel printen is niet nodig
  • Je klant geeft zijn retour af bij de pakketbezorger aan de deur of bij een PostNL-punt.

Ook handig: retouren met smart returns

Je klant vraagt een retour aan en jij e-mailt een digitale barcode. Zo werkt het:


  • Je klant laat de digitale barcode scannen op een PostNL-punt waar een medewerker aanwezig is.
  • Daar printen wij het retourlabel voor je klant.

Zo werkt retourneren met heen- en teruglabel

  1. 1

    Plak het heen- en teruglabel op de verpakking

    Je ontvangt een bestelling en maakt je pakket klaar om te versturen. Plak het heen- en teruglabel op de verpakking.

  2. 2

    Laat je klant het pakket retourneren

    Het label dat al op de verpakking zat, werkt ook als retourlabel. Je klant hoeft alleen het pakket af te geven op een PostNL-punt óf mee te geven aan de pakketbezorger aan de deur.

  3. 3

    Volg het pakket met track & trace

    Je klant en jij volgen allebei het pakket met track & trace. Jullie gebruiken gewoon dezelfde code als de heenzending.

  4. 4

    Je administratie op orde

    Als je de retourzending ontvangt, koppelen we die gegevens automatisch aan de oorspronkelijke bestelling.

Hoe het heen- en teruglabel bij Omoda zorgt voor tevreden klanten

"We kiezen er bewust voor om in onze pakketten geen pakbon of retourlabel mee te geven. Wat bijzonder is aan het heen- en teruglabel is dat we zien dat het zó gemakkelijk is voor onze klanten. Ze geloven soms niet dat ze verder echt helemaal niks hoeven te doen. We krijgen dus enorm veel positieve feedback terug dat het retourneren supermakkelijk is."

Zo regel je het heen- en teruglabel

  1. 1

    Regel je retouren via PostNL

    Nog geen klant bij PostNL? Maak dan gemakkelijk een zakelijk account aan. Ben je al wel klant? Regel dan je retouren via PostNL.

  2. 2

    Koppel het heen- en teruglabel aan je webshop

    Vink het heen- en teruglabel aan in Mijn PostNL Zakelijk of maak de koppeling via onze API. Het label is nu gratis beschikbaar voor WooCommerce en Magento 2.

  3. 3

    Vertel je klanten hoe ze een pakket retoursturen

    Je klant hoeft alleen het product terug in de verpakking te doen en af te geven op een PostNL-punt óf mee te geven aan de pakketbezorger aan de deur.

  4. 4

    Hulp nodig?

    Onze developer portal staat vol met informatie over de API voor het heen- en teruglabel en hoe je ‘m implementeert.

Regel je retouren met PostNL

Laat je gegevens achter, dan bellen we je binnen 1 werkdag.














Veelgestelde vragen