Btw betalen via een betaalverzoek
Helaas kun je nog niet bij iedere webshop btw betalen tijdens het afrekenen. In dat geval verrekenen wij de btw door middel van inklaringskosten. Maar geen zorgen, dat werkt heel simpel. Hebben we je e-mailadres of telefoonnummer? Dan sturen we je een betaalverzoek waarmee je online kunt betalen*. Zo’n verzoek krijg je ook als je de PostNL-app gebruikt. Betaal online en we bezorgen je pakket zo snel mogelijk thuis.
Als we alleen je huisadres weten, ontvang je een bericht per post als je pakket klaarligt bij een PostNL-punt bij jou in de buurt. Je betaalt de inklaringskosten dan als je het pakket ophaalt.
Let op: Is de waarde van je pakket hoger de € 150? Dan betaal je naast btw ook invoerrechten. In dat geval ontvang je altijd een betaalverzoek van ons.
Meer weten over inklaringskosten en wat je precies betaalt? Lees meer over inklaringskosten.
*Pas op voor nepberichten! We sturen je nooit een link om direct te betalen. We verwijzen altijd eerst naar onze track & trace-pagina. Vul daar je track & trace-code en postcode in om veilig te betalen. Tip: maak een PostNL-account aan en log in op de PostNL-app. Via de PostNL-app kunnen we je altijd veilig bereiken. Lees meer over nepberichten.
Veelgestelde vragen
Wat zijn inklaringskosten?
Dat zijn kosten waarmee je te maken krijgt als je iets koopt uit een land buiten de EU. Denk aan btw, afhandelingskosten en misschien ook invoerrechten. Om vast te stellen wat je moet betalen, doen we aangifte van je pakket als het in Nederland aankomt. Dit noemen we ook wel ‘inklaren’. Vandaar de naam ‘inklaringskosten’.
Volgens mij heb ik al btw betaald.
Dat kan, want sommige webshops brengen de btw meteen in rekening op het moment dat je iets koopt. Maar niet iedere webshop biedt die optie aan. Daarom betaal je in de meeste gevallen inklaringskosten op het moment dat je pakket in Nederland aankomt.
Wat als ik niet online betaal?
Dan brengen we je pakket naar een PostNL-punt. We sturen je een berichtje als het daar is aangekomen. Je betaalt dan als je het pakket ophaalt. Is het pakket na een week nog niet opgehaald? Dan sturen we het alsnog terug naar de afzender in het buitenland.
Wat als ik helemaal niet wil betalen?
In dat geval kun je het pakket online weigeren. We sturen het dan meteen terug naar de afzender.