Aankopen buitenland

Nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

Per 1 juli 2021 geen btw-vrijstelling meer

Shop je weleens buiten de Europese Unie (EU)? Dan ben je nu misschien wat duurder uit dan vóór 1 juli. Hoe zit dat precies? Op deze pagina leggen we het uit. Zo kom je niet voor nare verrassingen te staan.

Read this page in English

Koop je spullen van buiten de EU?

Vroeger betaalde je dan pas btw en overige inklaringskosten bij een waarde vanaf 22 euro. Maar nu betaal je áltijd btw. Ook als de waarde lager is dan 22 euro. Dit heeft de EU bepaald. In de video leggen we je precies uit hoe dit werkt.

Inklaringskosten, wat zijn dat?

Dat zijn kosten waarmee je te maken krijgt als je iets koopt uit een land buiten de EU. Denk aan btw, afhandelingskosten en misschien ook invoerrechten. Om vast te stellen wat je moet betalen, doen we aangifte van je pakket bij de douane. Dit noemen we ook wel ‘inklaren’. Vandaar de naam ‘inklaringskosten’.
Lees meer over inklaringskosten

Benieuwd wat je precies moet betalen? Dat is afhankelijk van de waarde van je pakket, én of je online betaalt of bij het PostNL-punt.

Waarde pakketBtwAfhandelingskosten per pakketInvoerrechten
Online betalenBetalen bij een PostNL-punt
Tot € 150,00Ja€ 4,00€ 7,00Nee
Vanaf € 150,00Ja€ 10,00€ 13,00Ja

Waarom zijn er opeens nieuwe regels?

Dat zit zo: als je iets koopt in Nederland betaal je áltijd btw. Die zit al in de prijs. Koop je hetzelfde product uit een niet EU-land, dan is de prijs exclusief btw. De douane brengt deze alsnog in rekening op het moment dat je pakket in Nederland aankomt. Vóór 1 juli gebeurde dit alleen bij een waarde van 22 euro of hoger. Onder de 22 euro betaalde je dus helemaal geen btw. Om dit recht te zetten, heeft de EU bepaald dat je vanaf 1 juli áltijd btw gaat betalen als je iets koopt uit een niet EU-land. Ook als de waarde lager is dan 22 euro. Er komen dan ook afhandelingskosten bij, omdat wij aangifte moeten doen bij de douane. Alles bij elkaar noemen we dat ‘inklaringskosten’.

Oké, en hoe gaat dat betalen in zijn werk?

Heel simpel: Als we jouw e-mailadres of telefoonnummer hebben (of als je de PostNL-app gebruikt), sturen we je een betaalverzoek waarmee je online kunt betalen. Je hebt je pakket dan in no-time in huis. Zo niet, dan krijg je een bericht per post als je pakket klaarligt bij je PostNL-punt. Je betaalt de inklaringskosten dan als je het pakket ophaalt.

Let op: Pas op voor nepberichten! PostNL stuurt nooit een link om direct te betalen. We verwijzen altijd eerst naar onze track & trace-pagina. Als je daar je track & trace-code invult, kun je je factuur bekijken en veilig betalen. Tip: maak een PostNL-account aan en log in op de PostNL-app. Via de PostNL-app kunnen we je altijd veilig bereiken.
Lees meer over nepberichten

Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek. Let op: dit geldt alleen als de waarde van je aankoop lager is dan 150 euro. Vanaf dat bedrag moet je namelijk invoerrechten betalen.

Veelgestelde vragen

Moet ik ook betalen voor spullen die ik vóór 1 juli heb gekocht?

Volgens mij heb ik wel al btw betaald.

Wat als ik niet online betaal?

Wat als ik helemaal niet wil betalen?

Staat jouw vraag hier niet tussen?

Neem dan contact op via 088-2255636 en we helpen je graag verder.
Bereikbaar: ma-vrij 8.30 - 20.00 uur, za 9.00 - 16.00 uur