Pakket of post beschadigd
Vervelend om te horen dat je pakket of post is beschadigd. Hieronder lees je wat je in dat geval kunt doen.
Vervelend om te horen dat je pakket of post is beschadigd. Hieronder lees je wat je in dat geval kunt doen.
Laat dan zo snel mogelijk aan de afzender weten dat je het poststuk beschadigd hebt ontvangen. De afzender kan dan mogelijk aanspraak maken op schadevergoeding. De afzender kan hierbij vragen om foto’s van de beschadigde inhoud, de doos en ander verpakkingsmateriaal (of het poststuk en de envelop). Je kan wel een melding maken van de schade via de knop ‘Schade melden’. Hiermee kunnen we voorkomen dat dit vaker gebeurt.
Deze foto’s zijn nodig om een schadeclaim te verwerken:
Ben jij de afzender ?Klik op de onderstaande knop ‘Schade melden’ om dit te melden. Of je in aanmerking komt voor schadevergoeding, is afhankelijk van de manier van versturen.
Klik op de onderstaande knop ‘Schade melden’ om dit te melden. Of je in aanmerking komt voor schadevergoeding, is afhankelijk van de manier van versturen.
Als je het poststuk of pakket met een van de volgende verzendopties hebt verstuurd, kom je mogelijk in aanmerking voor een schadevergoeding:
Onverzekerde post en pakketten komen niet in aanmerking voor een schadevergoeding. Je kunt de schade natuurlijk wel bij ons melden. Zo kunnen we voorkomen dat het nog een keer gebeurt.
Let op: om in aanmerking te komen voor schadevergoeding moet je de schade binnen zeven dagen na bezorging bij ons melden (uitgezonderd zon- en feestdagen). Gebruik hiervoor de knop met ‘Schade melden’ of de onderstaande contactopties.
De hoogte van de schadevergoeding is afhankelijk van de waarde van de inhoud en de gekozen verzendoptie. Wanneer je de schade bij ons meldt, vragen we je om een bewijs toe te sturen van de waarde van de inhoud van je zending. Denk hierbij aan:
In de meeste gevallen wordt de schadevergoeding berekend op basis van de inkoopwaarde (exclusief BTW). We vragen je wel altijd om de verkoopfactuur mee te sturen om de inhoud van de zending te bepalen.
Voorbeeld:
Je hebt voor € 269,- (excl. btw) een televisie ingekocht, hiervan heb je een inkoopfactuur.
De televisie verkoop je voor € 400,- (incl. btw)
Je hebt de zending bij het versturen via ons verzekerd tot € 500,-
Wij vergoeden je € 269,- en de verzendkosten (exclusief eventuele verzekeringspremie).
In de meeste gevallen wordt de schadevergoeding berekend op basis van de afgesproken verkoopwaarde óf op basis van de aankoopwaarde met aftrek van eventuele afschrijving (dagwaarde).
Voorbeeld:
Je hebt je oude laptop als cadeau naar een familielid gestuurd.
Je hebt de zending bij het versturen via ons verzekerd tot € 500,-.
De aankoopfactuur van ruim 2 jaar geleden was € 800,-.
De afschrijving van jouw merk laptop is 25% per jaar (dus 50% na 2 jaar).
Wij vergoeden je € 400,- en de verzendkosten (exclusief eventuele verzekeringspremie).
Meld de schade binnen zeven dagen na bezorging