Vragen over de drukte

Pakketten

Waarom is het zo druk?

Veel webwinkels geven rondom Black Friday (24 november) hoge kortingen. Daardoor bestellen we met z’n allen meer dan normaal. Op een normale dag bezorgen we ongeveer 1,1 miljoen pakketten. Maar op de drukste dagen na Black Friday verwachten bijna het dubbele aantal pakketten. Daar zijn we op voorbereid. Het kan gebeuren dat we meer moeten bezorgen dan verwacht. In dat geval kunnen je pakketten wat langer onderweg zijn. In de PostNL-app zie je of dit voor jou geldt.

Waar is mijn pakket?

Als je wilt weten wanneer we je pakket bezorgen, kun je het beste track & trace in de gaten houden. Onze klantenservice werkt met dezelfde informatie en kan je dus niet meer vertellen. Voor wat extra duidelijkheid, vind je hier extra uitleg over de updates die je in track & trace tegenkomt:

  • Je pakket is (bijna) bij PostNL.
    Bij drukte kan het zijn dat we je pakket nog niet hebben gescand. In track & trace zie je dan dat het pakket (bijna) bij ons is. Zodra we met je pakket aan de slag gaan, ontvang je weer nieuwe updates in track & trace. We raden je aan om daarop te wachten.
  • Bezorgtijd onbekend
    Sommige vertraagde pakketten liggen nog te wachten op bezorging. In track & trace zie je dan dat de bezorgtijd onbekend is. We kunnen ons voorstellen dat dit verwarrend is. Zodra we je pakket gaan bezorgen, krijg je een nieuwe melding. Daarom raden we je aan om het een paar dagen af te wachten.

Volgens track & trace is mijn brievenbuspakje bezorgd, maar dat is niet zo. Wat nu?

Alle pakjes worden na een bezorgdienst in één keer gescand als 'afgeleverd'. Soms loopt een pakje vertraging op. Je ziet dan in track & trace dat je pakje is bezorgd, terwijl dat nog niet zo is. Geen paniek dus: de kans is groot dat we je pakketje de komende dagen alsnog bezorgen. We raden je daarom aan om het nog 2-3 dagen af te wachten.

Hoe bereiden jullie je voor op de drukte?

We zetten alles op alles om je pakket zo snel mogelijk te bezorgen. Daarom hebben we veel gedaan om ons voor te bereiden op de drukte:

  • We hebben 4 extra sorteerlocaties geopend in Nederland en 1 extra locatie in België.
  • We beginnen vroeger met sorteren in onze sorteercentra en gaan tot later door.
  • Webwinkels werken met ons samen, zodat we de drukte beter kunnen spreiden.
  • We voegen 1000 tot 1500 ritten toe aan onze dagelijkse bezorgritten. Op een normale dag zijn dat er zo’n 4500.

Het kan soms toch gebeuren dat je pakket langer onderweg is. Heel vervelend natuurlijk als dat bij jou het geval is. We bezorgen je pakket zo snel mogelijk.

Post

Waarom is mijn post te laat?

In deze tijd van het jaar bezorgen we meer post dan normaal. Denk aan kerstpost en brieven van zorgverzekeraars. Daarnaast is het voor ons, net als bij veel andere bedrijven, moeilijk om personeel te vinden. Daardoor hebben we op dit moment een tekort aan bezorgers in sommige regio's. Door de drukte en het tekort aan bezorgers kan je post later aankomen.

Wanneer komt mijn post?

We snappen helemaal dat je baalt als je post te laat is. Je mag ervan uitgaan dat we je post zo snel mogelijk toch nog bij je in de brievenbus doen.

Wat doen jullie eraan?

Natuurlijk doen we er alles aan om je post zo snel mogelijk te bezorgen. In december nemen we extra maatregelen:

  • We hebben 2 extra bezorgdagen: maandag 4 december en maandag 18 december.
  • In de weekenden werken we extra en we legen we de brievenbussen vaker.
  • We zetten extra uitzendkrachten en bezorgondernemers in.
  • En we vragen iedereen om de (kerst)post op tijd te versturen.

Om het tekort aan postbezorgers op te lossen, proberen we zoveel mogelijk mensen enthousiast te maken om voor ons te komen werken. Zo bieden we nieuwe postbezorgers bijvoorbeeld een vast contract vanaf dag 1. Meer informatie lees je bij onze vacatures.

Wat kan ik zelf doen?

We raden je aan om het even af te wachten. De kans is groot dat je post binnenkort alsnog bij je op de mat valt. Wil je in de gaten houden welke post er naar je onderweg is? Gebruik dan Mijn Post in de PostNL-app. In de app volg je ook eenvoudig je pakketten en brievenbuspakjes met track & trace.