Veelgestelde vragen

Waarom vraagt PostNL mijn gegevens?

Heb je een vraag, probleem of klacht? Dan zullen we je mogelijk om wat gegevens moeten vragen, zodat we je zo goed mogelijk kunnen helpen. Bij PostNL werken we er elke dag hard aan om ervoor te zorgen dat je in de toekomst steeds minder gegevens hoeft achter te laten wanneer je contact met ons opneemt. En dat we alleen vragen om gegevens die relevant zijn voor jouw vraag of klacht. Op deze pagina lees je om welke gegevens we vragen en waarom.  

Zoek je de contactgegevens van PostNL? Op de pagina Hoe neem ik contact op? lees je hoe je contact met ons opneemt. 

Gegevens die horen bij je vraag of klacht

Om ervoor te zorgen dat onze digitale collega Daan je direct kan helpen of dat een klantenservice collega je snel antwoord kan geven, willen we graag meer weten over je vraag of klacht. We vragen bijvoorbeeld of je een Track & Trace-code hebt; of je de afzender, geadresseerde of een derde partij bent; naar welk land jouw pakketje onderweg is; over welk(e) product/dienst je vraag gaat en of je je vraag of klacht alvast kort kunt omschrijven.

Gegevens voor contact met de klantenservice

Wanneer je via onze digitale collega Daan kiest om te bellen of chatten met onze klantenservice, stelt hij een aantal vragen. Dit doet hij om ervoor te zorgen dat jouw gesprek met onze klantenservice soepel verloopt. De antwoorden die jij geeft, zet hij automatisch in het systeem van onze klantenservice. Op die manier heeft de collega die jou verder helpt alle informatie direct bij de hand.  
 
Ook kan Daan in bepaalde gevallen helemaal zelf een onderzoek voor jou starten naar een vermist pakket.  Is er iets misgegaan met je online verzendlabel? Dan kan Daan ervoor zorgen dat je je geld terugkrijgt. Ook in die gevallen zet Daan  automatisch gegevens in het systeem van de klantenservice.

Kan ik ook contact opnemen zonder eerst gegevens achter te laten?

Dat kan! In dat geval kun je een privébericht via Facebook of Twitter sturen. Je account bij Facebook of Twitter is dan natuurlijk wel zichtbaar voor onze collega’s. Je kunt ons ook een brief sturen per post.

Worden mijn gegevens door PostNL bewaard?

Als je alleen met onze digitale collega Daan hebt gesproken, worden jouw gegevens maximaal 6 maanden bewaard. Heb je contact gehad met een echte medewerker? Of heeft Daan je geholpen met een onderzoek of terugbetaling? Dan bewaren wij je gegevens niet langer dan noodzakelijk en in ieder geval niet langer dan vijf jaar.

Welke gegevens vragen we?

Als je contact met ons opneemt, willen we graag weten wie je bent, waar je woont en hoe we je na je eerste contactmoment in het geval van een onderzoek of vervolgvragen kunnen bereiken. We noemen deze gegevens persoonsgegevens. Deze gegevens slaan we op in een zogeheten klantkaart. Op die manier hebben we, wanneer je met dezelfde gegevens contact opneemt, in één keer een overzicht van de vragen die je ons nu en/of in het verleden hebt gesteld.

Voorletter(s) en achternaam

Postcode en huisnummer (+ eventuele toevoeging)

Telefoonnummer

E-mailadres

Helpt Daan of een collega van de klantenservice jou meteen terugbetaling? Dan staan ook de volgende gegevens op je klantkaart:

IBAN

Tenaamstelling rekeninghouder

Gegevens die horen bij je vraag of klacht

Om ervoor te zorgen dat onze digitale collega Daan je direct kan helpen of dat een klantenservice collega je snel antwoord kan geven, willen we graag meer weten over je vraag of klacht. We vragen bijvoorbeeld of je een Track & Trace-code hebt; of je de afzender, geadresseerde of een derde partij bent; naar welk land jouw pakketje onderweg is; over welk(e) product/dienst je vraag gaat en of je je vraag of klacht alvast kort kunt omschrijven.

Bij PostNL werken we er elke dag hard aan om ervoor te zorgen dat je in de toekomst steeds minder en alleen voor jouw vraag/klacht relevante gegevens hoeft achter te laten wanneer je contact met ons opneemt.

Aanvullende vragen

Worden mijn gegevens door PostNL bewaard?

Kan ik ook contact opnemen zonder gegevens achter te laten?

Anderen bekeken ook: