Postnl.nl

Wat is een ontvangstcode?

Bezorgen we iets waardevols bij je? Dan kan de bezorger vragen om een ontvangstcode. Dit is een unieke 3-cijferige code, die we alleen delen met de ontvanger. Zodat alleen jij het pakket in ontvangst kunt nemen.

Hoe werkt het?

Een dag van tevoren ontvang je een mail met het bezorgmoment van je pakket. En op de dag zelf nóg een mail, met daarin je ontvangstcode. Staat de bezorger voor de deur? Dan noem je de code op en krijg je je pakket.

Klopt de code niet? Dan neemt de bezorger je pakket weer mee. Meestal kun je het de volgende dag ophalen bij een PostNL-punt. Tenminste, als je de ontvangstcode kunt laten zien. Anders gaat je pakket na 7 dagen retour.

Heb je geen code ontvangen?

Misschien is de mail in je spamfolder beland. Of verstuurd naar een ander e-mailadres dan je verwacht. Het e-mailadres krijgen we van de afzender, en vind je op track & trace. Je kunt je ontvangstcode daar ook opnieuw opvragen. Handig als je ‘m kwijt bent!

Wanneer vragen we om een ontvangstcode?

Dat bepaalt de afzender. Meestal gaat het om waardevolle spullen. Vooral elektronica, zoals een laptop of smartphone.

Heb je een vraag?

Dan ben je bij mij aan het juiste adres! Ik ben chatbot Daan en kan al veel vragen zelf beantwoorden. Komen we er samen niet uit of wil je een echte collega spreken? Dan verbind ik je door.