4 tips voor minder retouren
1. De beste productpagina’s
Zorg ervoor dat je productpagina’s kraakhelder zijn. Schrijf teksten alsof je het product tot in detail aan je beste vriend uitlegt.
2. Retourkosten rekenen
Je ziet het steeds vaker: laten betalen voor retouren. Dat kan je klanten net iets bewuster maken van hun keuzes. Een kleine bijdrage kan al een groot verschil maken in het aantal retouren.
3. Retourdata analyseren
In welke branche je ook zit, de start is dat je analyseert, wie, wat en hoeveel er nu eigenlijk geretourneerd wordt. En of dat een probleem is of niet.
4. Verpak, plak en adresseer slim
Heb je retouren vanwege een kapotte verpakking, onleesbaar verzendlabel of onjuist adres? Zonde! En geloof ons, dat komt vaker voor dan je denkt. Gelukkig is dit makkelijk te voorkomen.
Laten betalen voor retouren werkt echt
Uit onderzoek blijkt inmiddels dat retourkosten rekenen echt zorgt voor minder retouren, terwijl het minimale invloed heeft op je conversie. Zo vragen Wehkamp, Zara en H&M al sinds enkele jaren een kleine bijdrage voor retouren.
Nu Wehkamp 50 cent per geretourneerd artikel vraagt, krijgt de webwinkel vijfduizend producten per dag minder terug.
Bron: nu.nl
En dan komt er toch iets retour...
Dat kan natuurlijk. Maak het voor je klant dan zo makkelijk mogelijk om zijn pakket terug te sturen. Zo stimuleer je weer herhaalaankopen. Handig hierbij voor jou en je klanten: het heen- & teruglabel. Hierbij is het verzendlabel op het pakket ook direct het retourlabel. Je klant hoeft dus geen label te printen. Die plakt de verpakking gewoon weer dicht, meldt de retour eventueel aan bij jou op de website en kan ‘m zo afgeven aan de deur bij de pakketbezorger of bij een PostNL-punt.
Op zoek naar meer e-commerce inspiratie?
Retourtrends 2024
Pas jij ze al toe in je webshop?
Retourexpert geeft tips
Het ideale retourproces volgens een expert.
Alle e-commerce inspiratie
Alle artikelen op het e-commerceplein.