Het ideale retourproces
Charlotte vertelt: ‘Besluit je klant na aankoop een pakket terug te sturen, dan is de retourinstructie superduidelijk. Je klant stuurt het pakket terug op het moment en op de plek dat het hem het beste uitkomt. Zonder gedoe. En als ondernemer stuur je met data continu bij om je retouren te verminderen.’
Klinkt dat als toekomstmuziek? Wij denken van niet. Want het feit dat 69% procent van de online shoppers eerst het retourbeleid checkt voordat ze hun winkelmandje vullen, geeft aan dat retourproces een onwijs belangrijke stap is in de customer journey. Zoals Charlotte beaamt: ‘Steeds meer webwinkels gaan dit inzien en plukken er de vruchten van.’
Grip op je retouren
Gelukkig zijn er veel mogelijkheden om meer grip te krijgen op je retouren. Charlotte: ‘we bieden veel oplossingen om ze zo makkelijk mogelijk in je customer journey te krijgen. Zoals het heen- & teruglabel, waarbij het verzendlabel ook meteen gebruikt kan worden als het retourlabel. Ook kunnen je klanten nu hun retouren via track & trace terug volgen. We bieden webshops zelf een compleet retourplatform aan. We zijn volop bezig met innovatieve retouroplossingen die zowel jou als je klanten meer gemak bezorgen.’
"Met ons retourplatform heb je 24/7 inzicht in je retourdata. Zo kun je toekomstige retouren voorkomen."
Charlotte Gouweleeuw, Productmanager Retouren PostNL
Retourplatform: een cruciaal hulpmiddel voor het perfecte retourproces
In welke branche je ook zit, de start is dat je analyseert wat en hoeveel er nu eigenlijk geretourneerd wordt en door wie. Als je je retourdata onder de loep hebt genomen en patronen in retouren hebt ontdekt, dan kun je actie gaan ondernemen. En dat is een stuk makkelijker met een retourplatform. Een retourplatform of -tool waarbij je klant een retour op je website kan aanmelden is heel handig. Je klant heeft zo het geruststellende gevoel dat zijn retour is aangemeld en jij hebt direct data rond retouren in handen. Dat je klanten het retourpakket met track & trace kunnen volgen geeft ook veel vertouwen. Dat zorgt ook voor minder druk op je klantenservice.
Charlotte: ‘Met ons retourplatform heb je 24/7 inzicht in je retourdata. Als je bijvoorbeeld in je data ziet dat een bepaalde broek steeds terugkomt met als reden ‘te klein’, dan kun je op je productpagina het advies geven om een maatje groter te bestellen. Zo kun je toekomstige retouren voorkomen.’
Op zoek naar meer e-commerce inspiratie?
Retourtrends 2024
Pas jij ze al toe in je webshop?
Minder retouren graag!
Bekijk de praktische tips voor minder retouren.
Alle e-commerce inspiratie
Alle artikelen op het e-commerceplein.