Bekijk de vernieuwde API’s
Shipment API v4
Makkelijker zendingen aanmaken met duidelijke productnamen en minder foutgevoelige logica.
Nieuw: Returns API v4
Een aparte API voor retouren: duidelijker, minder foutgevoelig en beter afgestemd op je retourproces.
Checkout API’s v4
Wat houdt Shipment API v4 precies in?
De Shipment API v4 maakt het makkelijker om zendingen voor te melden, labels aan te maken en te printen. In plaats van gebruik te maken van complexe productcodes, kun je nu werken met logische en duidelijke productnamen. Dit zorgt voor een snellere en nauwkeurigere afhandeling van het voormelden en klaarmaken van zendingen.
Wat zijn de voordelen?
Duidelijke productnamen
Minder fouten bij het voormelden en makkelijker in gebruik.Meer flexibiliteit in labels
Kies zelf tussen een staand of liggend label en het bestandstype dat past bij jouw printer.Afgestemd op onze processen
De terminologie sluit beter aan op contracten en facturatie.
Wanneer en hoe overstappen?
De nieuwe Shipment API v4 is beschikbaar vanaf mei 2025. Je kunt nu starten met overstappen. De huidige Labelling API en Shipping API worden eind 2026 niet meer ondersteund.
Bekijk het stappenplan en de technische informatie op het developer portal.
Wat houdt de nieuwe Returns API v4 precies in?
Retouren zijn uit de oude Shipping API gehaald en verwerk je voortaan met een aparte nieuwe API. Dit sluit beter aan op de praktijk, want retouren volgen een ander proces dan verzenden. De nieuwe API maakt dat verschil nu ook technisch duidelijk.
Wat zijn de voordelen?
Speciaal voor retouren
Retouren worden apart aangemeld, zonder onnodige verzendopties.Minder foutgevoelig
Doordat je alleen gebruikt wat nodig is, voorkom je fouten.Meer overzicht
Je houdt je verzend- en retourstromen netjes gescheiden.
Wanneer en hoe overstappen?
De Returns API v4 is beschikbaar vanaf mei 2025. Je kunt nu starten met overstappen. Retouren via de oude Shipping API worden eind 2026 niet meer ondersteund.
Bekijk het stappenplan en de technische informatie op het developer portal.
Wat houden de Checkout API’s v4 precies in?
De nieuwe Checkout API’s v4 sluiten beter aan op de Shipment API v4. Dankzij uniforme termen en structuur stel je makkelijker verzend- en bezorgopties in.
Wat zijn de voordelen?
Consistente opties
Van aflevermoment tot extra services: alles werkt op dezelfde manier.Snelle integratie
De API’s sluiten technisch goed op elkaar aan, dus minder afstemming nodig.Duidelijker voor je klant
Bied makkelijk heldere keuzes aan in de checkout.
Wanneer en hoe overstappen?
De Checkout API’s v4 worden naar verwachting beschikbaar in Q3 2025. De huidige API’s worden eind 2026 uitgefaseerd. We laten je op tijd weten wanneer je kan overstappen.

Dit geldt voor álle vernieuwde API’s
- API’s zijn gebouwd op REST en vervangen het verouderde SOAP
- SFTP maakt plaats voor realtime data-uitwisseling
- We voegen extra beveiliging toe met Multi Factor Authenticatie
- Life cycle management zorgt voor voorspelbare updates en minder onderhoud
Op de overzichtspagina staan je alle ontwikkelingen op een rij.
Andere vragen
Ja en nee. Als je bent overgestapt op de Shipment API v4, de nieuwe Returns API v4 en de vernieuwde Checkout API’s v4, heb je een moderne koppeling voor je checkout én je warehouse.
Maar: we blijven onze API’s verbeteren. Met API Life Cycle Management zorgen we ervoor dat nieuwe versies en verbeteringen op een nette manier worden doorgevoerd. Dat betekent dat je je integraties ook in de toekomst moet blijven onderhouden.
Gebruik je de huidige Labelling API en/of Shipping API? Dan stap je over naar de Shipment API v4. Maak je daarnaast ook gebruik van retourzendingen? Dan heb je voortaan óók de nieuwe Returns API v4 nodig, omdat retouren niet langer via de Shipment API worden verwerkt.
De Confirming API blijft voorlopig zoals die is. Hierover volgt later meer informatie.
De overstap naar de nieuwe API’s gebeurt gefaseerd. Zodra jouw integratie aan de beurt is, ontvang je bericht van ons. Vanaf dat moment heb je ongeveer één jaar de tijd om over te stappen. Daarna worden de oude API’s uitgefaseerd en niet meer ondersteund.
Belangrijke momenten op een rij:
- Q2 2025: Shipment API v4 en Returns API v4 worden beschikbaar
- Q3 2025: Checkout API’s v4 worden beschikbaar
- Eind 2026: oude API’s worden uitgefaseerd en niet meer ondersteund
Na eind 2026 kun je bijvoorbeeld geen zendingen meer voormelden via de oude API’s. Zorg dat je op tijd bent, zodat je processen soepel blijven draaien.
Op het developer portal vind je een apart gedeelte met technische documentatie voor de Shipment API v4 en Returns API v4. Daar vind je alles wat je nodig hebt voor een succesvolle overstap, zoals:
- Een technisch stappenplan voor de migratie
- Integratie guidelines
- Open API Specification (OAS)
- Een overzicht van alle beschikbare producten en services
- Error codes
- Veelgestelde vragen (FAQ)
De technische documentatie voor de Checkout API’s v4 wordt later toegevoegd. Zodra die beschikbaar is, laten we dat weten.
Heb je een accountmanager bij PostNL? Dan is die jouw eerste aanspreekpunt voor vragen over de overstap naar de nieuwe Shipment API v4, Returns API v4 of Checkout API’s v4. De accountmanager volgt de status van jouw overstap en kan, indien nodig, extra technische ondersteuning inschakelen.
Ja, voor de nieuwe API’s is een Sandbox-omgeving beschikbaar waarin je de implementatie kunt testen. Om toegang te krijgen tot deze omgeving heb je een nieuwe API key nodig. Die vraag je aan via het supportformulier op het developer portal. Vanuit daar word je doorgestuurd naar Mijn PostNL Zakelijk, waar je via een dropdown-menu de juiste sleutel voor de gewenste API selecteert. Deze API key geldt voor zowel de vernieuwde als de nieuwe én de bestaande API’s.
Nadat je de implementatie succesvol hebt getest in de Sandbox-omgeving, kun je via hetzelfde formulier een verzoek indienen bij team Channel Integrations om de verbinding te laten controleren. Na goedkeuring krijg je toegang tot de productieomgeving.
Ja, voor de nieuwe API’s heb je een nieuwe API key nodig. Op het developer portal lees je hoe je deze aanvraagt.
Je huidige API-sleutels blijven bruikbaar totdat je volledig bent overgestapt. De nieuwe sleutels gelden voor zowel de vernieuwde API’s als de bestaande. Het aanvragen verloopt via het gebruikelijke proces, omdat API-keys niet onbeveiligd kunnen worden verstuurd.
De nieuwe Shipment en Returns API’s zijn geschikt voor Nederlandse klanten die e-commerce zendingen willen voorbereiden, zoals het opvragen van een barcode, label en het voormelden van (brievenbus)pakketten met eindbestemming Nederland, België of internationaal.
In de loop van 2025 breiden we de dienstverlening verder uit met meer e-commerce diensten. Ook voegen we later in 2025 ondersteuning toe voor klanten van PostNL België (voor zendingen vanuit België).
Voor het meest actuele overzicht van beschikbare producten en diensten kun je terecht op het developer portal.
De Shipment API v4 biedt voor Nederlandse klanten vrijwel het volledige huidige productportfolio voor (brievenbus)pakketten met eindbestemming Nederland, België en internationaal. Je kunt dus gewoon gebruikmaken van de meeste bekende e-commerce producten. In de loop van 2025 voegen we stapsgewijs meer producten en diensten toe. Voor klanten van PostNL België wordt verzenden via de Shipment API v4 later beschikbaar.
Let op: speciale diensten zoals Extra@Home, Pharma en Care zijn op dit moment nog niet beschikbaar in de nieuwe API. Hiervoor kun je voorlopig gewoon je huidige API blijven gebruiken.
Het aanbod wordt continu aangevuld. Voor een actueel en compleet overzicht van de producten en services die je via de nieuwe API’s kunt gebruiken, verwijzen we je graag naar het developer portal. Daar werken we het overzicht regelmatig bij.