Wat houdt de uitfasering van SFTP precies in?
De uitfasering van SFTP betekent dat je voortaan gebruik zult maken van API’s die real-time data-uitwisseling mogelijk maken. Hiermee vervang je het langzame en foutgevoelige proces van het uitwisselen van bestanden via SFTP. De nieuwe API’s bieden directe statusupdates over zendingen, waardoor je sneller beslissingen kunt nemen en processen efficiënter kunt laten verlopen.
Wat zijn de voordelen?
Razendsnel
API’s bieden real-time uitwisseling van data, wat leidt tot snellere reacties en minder wachttijden. In tegenstelling tot sFTP, waarbij gegevens in batches via een server worden verwerkt, bieden API’s directe toegang tot actuele informatie.
Verbeterde beveiliging
Met API’s profiteer je van geavanceerde beveiliging, zoals Multi Factor Authentication, om jouw gegevens nog beter te beschermen.
Klaar voor de toekomst
Nieuwe verzendproducten, (data)diensten en andere functionaliteiten maken we eenvoudig beschikbaar in de API's.
Voor wie geldt de uitfasering van SFTP?
Deze verandering geldt voor alle zakelijke klanten van PostNL, zowel degenen die al via een directe integratie werken als klanten die via een derde partij data uitwisselen. Klanten die nog gebruikmaken van SFTP-verbindingen dienen over te stappen op de nieuwe API’s.
Wat is de planning?
Zodra de nieuwe API-versies klaar zijn, stoppen we stap voor stap met de SFTP-verbindingen. Je krijgt ruim de tijd om over te stappen. We helpen je daarbij, zodat alles soepel verloopt. Het is daarbij belangrijk om tijdig de overstap te maken, aangezien na de uitfasering de oudere systemen, zoals SFTP en verouderde API’s, niet langer worden ondersteund. Dit betekent dat je geen toegang meer hebt tot data-uitwisseling via deze methoden.
Andere vragen
De nieuwe integraties worden opgezet volgens moderne, wereldwijd gebruikte standaarden en zijn daarmee eenvoudig en veilig te implementeren in veruit de meeste systemen. De IT-impact voor jou verschilt afhankelijk van hoe flexibel of rigide, hoe modern of verouderd de systemen (ooit) zijn neergezet.
Jullie worden minimaal 3 maanden van tevoren geïnformeerd over de overstap. Via de zakelijke portal Mijn PostNL Zakelijk beheer je eenvoudig je integratie, zoals het ophalen of brengen van een API-key. Voor technische documentatie kun je straks terecht op de developer portal, waar alle benodigde informatie beschikbaar is zoals technische specificaties en voorbeelden. Voor technische ondersteuning tijdens de implementatie kun je terecht bij Customer Channel Integrations.