Online altijd de laatste informatie
Vanaf 1 juli 2022 informeren we je digitaal waar je pakket is bezorgd: bij de buren of bij een PostNL-punt. Want online heb je altijd de laatste informatie over waar je pakket is. Ook kun je online je bezorgmoment wijzigen en je bezorgvoorkeuren doorgeven. Het is daarom handig om een PostNL-account aan te maken. Daarmee kun je je pakket altijd volgen, ook in de PostNL-app.
Wanneer ontvang ik nog wél een niet-thuisbriefje?
Per 1 juli 2022 geven we alle informatie over de locatie van je pakket zoveel mogelijk per e-mail of in de PostNL-app. Je krijgt alleen in de volgende gevallen nog een briefje op de deurmat. Dit is alleen het geval als we je e-mailadres niet hebben:
- Je ontvangt medische post en de verzender heeft bij ons aangegeven medische post te versturen.
- Je krijgt een cadeau of een relatiegeschenk (alleen als de verzender heeft aangegeven cadeaus of relatiegeschenken te versturen).
- De zending valt onder de universele postdienst, zoals officiële stukken van een notaris of pakketjes die via een PostNL-punt zijn verstuurd.
Wat zijn de voordelen van een PostNL-account?
Altijd direct de laatste informatie over je pakket
Digitaal volgen scheelt papier
Het digitaal volgen van je pakketten is niet alleen handig, het helpt ons ook om minder papier te gebruiken. Doordat de bezorger geen niet-thuisbriefje meer hoeft achter te laten, besparen we zo 70.000 kilo papier per jaar! Dat zijn maar liefst 206 esdoornbomen.
Bezorgvoorkeuren instellen
Veelgestelde vragen
Als de verzender je e-mailadres aan ons heeft doorgegeven, ontvang je een e-mail met informatie over waar je pakket is. Op onze website kun je met de track & trace-code ook altijd zien waar je pakket is afgeleverd. De track & trace-code krijg je van de verzender van je pakket.
In de volgende gevallen ontvangt je wel nog een niet-thuisbriefje als we geen e-mailadres van je hebben: bij medische post, cadeaus of relatiegeschenken, officiële poststukken (zoals van een notaris) en pakketjes dia via een PostNL-punt zijn verstuurd.
Wij bieden je graag het gemak van een digitaal overzicht. Je krijgt dus voortaan een digitaal niet-thuisbriefje. Als je nog geen PostNL-account hebt kun je deze aanmaken en de PostNL-app downloaden. Zo heb je altijd één overzicht van al je zendingen bij de hand. Daarnaast is het een stuk duurzamer als we geen papieren briefjes meer achterlaten.
We hebben ons best gedaan voorafgaand aan de verandering iedereen zo goed mogelijk op de hoogte te brengen. Zo zijn er bijvoorbeeld 2 weken lang flyers meegegeven met elk pakket, hebben niet digitale ontvangers een flyer op de mat ontvangen en werden er flyers op retail uitgedeeld. Bovendien is dit nieuws ook aangekondigd in de e-mailnotificaties en via track & trace.
Als je niet thuis was op het moment van bezorging dan probeert de bezorger het bij de buren af te leveren. Als die niet thuis zijn of het pakket niet kunnen aannemen, dan gaat het naar een PostNL-punt. In je e-mail of via track & trace kun je zien waar je pakket ligt. Je kunt ervoor kiezen dat een pakket standaard naar een PostNL-punt gaat als je niet thuis bent. Bekijk hoe je je bezorgvoorkeuren kunt instellen.
De bezorger levert je pakket af bij de buren óf bij een PostNL-punt bij jou in de buurt. Daar verandert dus niets aan. Je krijgt van ons een e-mail en een bericht via de PostNL-app over de status van je pakket. Ook op onze website kun je met de track & trace-code zien waar je pakket is afgeleverd.
De track & trace-code krijg je van de verzender van je pakket. Ben je je track & trace-code kwijt of heb je deze nooit ontvangen? Neem dan contact op met de verzender van het pakket. Die kan je de track & trace-code geven.
Tip: veel gebruikers vinden de PostNL-app handig bij het verzenden en ontvangen van post en pakketten. Ook als je van de verzender geen track & trace-code hebt ontvangen krijg je in de app een berichtje dat er een pakket onderweg is. Zo mis je nooit een pakketje.
Soms worden pakketten alsnog binnen 2 dagen bezorgd. Wacht het nog even af en check na 2 dagen nog een keer de track & trace. Na 2 dagen nog geen pakket? Neem dan contact op met de verzender van het pakket en vraag of hij contact met ons kan opnemen. Onze collega’s gaan dan kijken of ze je pakket kunnen vinden.
Wat leuk dat je een verrassing krijgt! Als iemand je een verrassing stuurt en diegene heeft niet je e-mailadres aan ons doorgegeven, dan ontvangt je geen niet-thuisbriefje. Heeft de verzender je e-mailadres aan ons doorgegeven? Dan ontvang je een e-mail met waar we je pakket hebben bezorgd. Vergeet niet je spam te checken. Is het pakket bij een PostNL-punt afgeleverd, dan bewaren we het daar 7 dagen voor je.