
Met een PostNL-account volg je je pakket online
Vanaf 1 juli 2022 informeren we je digitaal over waar je pakket is bezorgd: bij de buren of bij een PostNL-punt. Want online heb je altijd de laatste informatie over waar je pakket is! Het is daarom handig om een PostNL-account aan te maken. Daarmee kun je je pakket altijd volgen, ook in de PostNL-app.
De voordelen van een PostNL-account:

Heb je de bezorger gemist?
Je pakketbezorger levert het pakket af bij de buren óf bij een PostNL-punt bij jou in de buurt. Je krijgt een e‑mail met daarin het huisnummer van de buren of het adres van het PostNL-punt. In de PostNL-app krijg je ook een berichtje.

Digitaal volgen is duurzamer
Het digitaal volgen van je pakketten is niet alleen handig, het is ook duurzaam. Doordat de bezorger geen niet-thuisbriefje meer achterlaat besparen we zo 70.000 kilo papier per jaar! Dat zijn maar liefst 206 esdoornbomen.

Bezorgvoorkeuren instellen
Wil je dat we standaard je pakket bij een PostNL-punt bezorgen? Goed nieuws: in je PostNL-account kun je helemaal zelf instellen waar we je pakket bezorgen als je niet thuis bent. Bekijk hoe je je bezorgvoorkeuren kunt instellen.
Download de PostNL-app
Wil je al je post- en pakketzaken in één handig overzicht op je telefoon? Download dan de PostNL-app en log in met je account. Dan krijg je handige pushnotificaties over waar je pakket bezorgd is als je niet thuis bent.
Download de app Android Download de app iOSVeelgestelde vragen
Jullie doen geen ‘niet-thuisbriefje’ meer door de brievenbus. Maar ik volg mijn pakket niet online. Wat nu?
Als de verzender je e-mailadres aan ons heeft doorgegeven, ontvang je een e-mail met waar je pakket is. Daarnaast kun je op onze website met de track & trace-code altijd zien waar je pakket is afgeleverd. De track & trace-code krijg je van de verzender van je pakket.
Waarom krijg ik geen niet-thuisbriefje?
Wij bieden je graag het gemak van een digitaal overzicht. Je krijgt dus voortaan een digitaal niet-thuisbriefje. Als je nog geen PostNL-account hebt kun je deze aanmaken en de PostNL-app downloaden. Zo heb je altijd één overzicht van al je zendingen bij de hand. Daarnaast is het een stuk duurzamer als we geen papieren briefjes meer achterlaten.
Waarom heb ik hier geen bericht over gehad?
In alle e-mail notificaties staat een melding dat je geen ‘niet-thuisbriefje’ meer ontvangt als je de bezorger hebt gemist. Als je track & trace gebruikt om je pakketje op te zoeken dan staat ook hier vermeld dat je vanaf nu per e-mail of in de app berichten ontvangt.
Gaat het pakket gelijk naar een PostNL-punt of soms ook naar de buren?
Als je niet thuis was op het moment van bezorging dan probeert de bezorger het bij de buren af te leveren. Als die niet thuis zijn of het pakket niet kunnen aannemen, dan gaat het naar een PostNL-punt. In je e-mail of via track & trace kun je zien waar je pakket ligt. Je kunt ervoor kiezen dat een pakket standaard naar een PostNL-punt gaat als je niet thuis bent. Bekijk hoe je je bezorgvoorkeuren kunt instellen.
Ik was niet thuis toen mijn pakket geleverd zou worden en ik heb geen ‘niet-thuisbriefje’ ontvangen. Wat nu?
Je pakketbezorger levert het pakket af bij de buren óf bij een PostNL-punt bij jou in de buurt. Dit is dus niet anders dan normaal. We sturen je een e-mail over de status van je pakket. Ook via de PostNL-app krijg je een berichtje over waar je pakket is afgeleverd. Daarnaast kun je op onze website met de track & trace-code altijd zien waar je pakket is afgeleverd. De track & trace-code krijg je van de verzender van je pakket.
Waar vind ik mijn track & trace code?
De track & trace-code krijg je van de verzender van je pakket. Ben je je track & trace-code kwijt of heb je deze nooit ontvangen? Neem dan contact op met de verzender van het pakket. Die kan je de track & trace-code geven.
Tip: veel gebruikers vinden de PostNL-app handig bij het verzenden en ontvangen van post en pakketten. Ook als je van de verzender geen track & trace-code hebt ontvangen krijg je in de app een berichtje dat er een pakket onderweg is. Zo mis je nooit een pakketje.
Mijn zending is volgens track & trace bezorgd, maar ik heb niets ontvangen en ook geen niet-thuisbriefje gekregen. Wat nu?
Soms worden pakketten alsnog binnen twee dagen bezorgd. Ons advies is om twee dagen te wachten en vervolgens nog een keer de track & trace-code te checken. Na twee bezorgdagen nog geen pakket? Neem dan contact op met de verzender van het pakket. Vraag aan de verzender of hij contact met ons kan opnemen. Onze collega’s gaan dan kijken of ze je pakket kunnen terugvinden.
Iemand wilde mij als verrassing een pakket sturen. Ik was niet thuis bij bezorging, wat nu?
Wat leuk dat je een verrassing krijgt! Heeft de verzender de verrassing verklapt? Neem dan contact op met de verzender voor een track & trace code. Is het pakket bij een PostNL-punt afgeleverd, dan bewaren we het daar 7 dagen voor je.
Aangezien het een verrassing was, kan het zijn dat je binnen 7 dagen de verrassing niet hebt opgehaald bij een PostNL-punt. Dan wordt het pakket teruggestuurd. Dit is natuurlijk vervelend. Dit kun je voorkomen door een PostNL-account aan te maken en de PostNL-app te downloaden. Dan sturen we je een berichtje dat er een pakket onderweg is.