Vanaf 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels als je iets koopt uit een niet-EU land.

Je betaalt dan áltijd inklaringskosten. Ook als de waarde lager is dan € 22. Meer hierover lees je op postnl.nl/btw.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over de verandering in afhandelingskosten

Per 17 januari 2023 veranderen de afhandelingskosten. Doen we voor jou aangifte van een pakket van buiten de EU? Dan betaal je vanaf 17 januari een nieuw inklaringstarief. We begrijpen dat je hier vragen over hebt. Daarom hebben we de belangrijkste voor je op een rij gezet.

Wat zijn inklaringskosten?

Sinds 1 juli 2021 betaal je áltijd btw als je iets koopt uit een niet-EU land. Dit is door EU-wetgeving bepaald. Als de btw of invoerrechten niet zijn betaald voordat het pakket het land inkomt, regelen wij dit voor je. Hiervoor betaal je zogenaamde inklaringskosten. Meer informatie, de tarieven en een animatie met uitleg vind je op postnl.nl/btw.

Wat zijn afhandelingskosten?

Afhandelingskosten maken deel uit van de inklaringskosten. Inklaringskosten bestaan uit 3 onderdelen:

  • Btw, die naar de Belastingdienst (Douane) gaat
  • Invoerrechten, die je alleen betaalt voor pakketten met een waarde boven € 150. Dit bedrag gaat ook naar de Belastingdienst
  • Afhandelingskosten

De afhandelingskosten betaal je aan ons, omdat we jouw buitenlandse zending verwerken. Zo schieten we bijvoorbeeld de btw en/of invoerrechten voor aan de Belastingdienst en onderzoeken we pakketten als dat nodig is.

Meer lezen over inklaringskosten

Waarom worden de afhandelingskosten hoger?

We moeten de afhandelingskosten helaas verhogen door stijgende kosten in ons proces. Dat zit zo: Steeds meer webshops gebruiken Import One Stop Shop (IOSS). Daarbij betaal je al btw tijdens het afrekenen van je bestelling. En als de verzender de aangifte van je pakket goed heeft ingevuld, hoef je geen inklaringskosten meer te betalen als je pakket in Nederland aankomt.

Omdat meer webshops IOSS gebruiken, hoeven we steeds minder pakketten met de hand te verwerken. Maar bij de pakketten die we wel zo verwerken, komt veel handmatige administratie kijken. De douanepapieren zijn vaak niet juist of niet volledig ingevuld. Daarnaast moeten we aan veel regels en wetten voldoen. Dat maakt het een duur en ingewikkeld proces. Daarom moeten we de afhandelingskosten helaas verhogen. We begrijpen dat dit vervelend is, maar zo kunnen we de service blijven leveren zoals je van ons gewend bent.

Meer informatie over IOSS bekijken

Wat zijn de nieuwe afhandelingskosten?

De afhandelingskosten hangen af van de waarde van je pakket. Daarnaast betaal je online minder dan wanneer je bij een PostNL-punt betaalt. In deze tabel zie je wat je precies aan afhandelingskosten betaalt.


Waarde pakketBtwAfhandelingskosten per pakketInvoerrechten
Online betalenBetalen bij een PostNL-puntinvoerrechten
tot € 150,00ja€ 6,00€ 11,00Nee
vanaf € 150,00ja€ 12,00€ 17,00Ja

Waarom zijn de afhandelingskosten bij een PostNL-punt hoger?

Als we je pakketje naar een PostNL-punt moeten brengen is dat meer werk. En daar zitten extra kosten aan vast. Voor opslag en vervoer bijvoorbeeld. En de kosten voor het ophaalbericht dat we bij je bezorgen als je pakket klaarligt bij het PostNL-punt. Om de kosten voor jou én voor PostNL zo laag mogelijk te houden, raden we je aan om online te betalen.

Hoe voorkom ik hoge kosten?

Kijk altijd of er iets als ‘VAT included’ of ‘All duties included’ in je winkelmand staat. Je winkelt dan namelijk bij een webshop met een IOSS-nummer. Je betaalt dan al btw tijdens het afrekenen, waardoor je geen inklaringskosten meer hoeft te betalen.

Ontvang je iets van een vriend, marktplaats of familie uit het buitenland? Vraag die persoon dan om jouw contactgegevens goed door te geven in het (digitale) douaneformulier. Je ontvangt dan een digitaal betaalverzoek (per e-mail, SMS of brief). En omdat je online betaalt, betaal je € 5 minder aan afhandelingskosten.

Ik heb iets besteld uit een land buiten de EU, gelden de nieuwe tarieven voor mij?

Dat hangt ervan af. Krijg je voor 17-01-2023 een betaalverzoek van ons voor je pakket uit het buitenland? Dan betaal je nog de oude tarieven. Ontvang je na 17-01-2023 een betaalverzoek van ons? Dan gelden de nieuwe tarieven voor jou.