PostNL-account en veiligheid

We vinden het belangrijk dat je veilig gebruik kunt maken van onze diensten. Dat begint bij je PostNL-account. Om misbruik te voorkomen, moeten we zeker weten dat de gegevens in een account kloppen. Daarom controleren we voor bepaalde diensten eerst nog even je gegevens. Op deze pagina lees je welke gegevens we controleren en hoe we dat doen.

Welke gegevens controleren we?

Dat ligt eraan welke dienst je wilt gebruiken. Het kan gaan om:

  • Je naam
    We willen graag zeker weten wie je bent. Daarom checken we je voorletter(s) en achternaam.
  • Je geboortedatum
    Sommige artikelen mogen we alleen bij je bezorgen als je ten minste 16 of 18 jaar oud bent. Bijvoorbeeld alcohol, tabak en medicijnen. Daarnaast helpt de geboortedatum om je identiteit vast te stellen.
  • Je adres
    We bezorgen soms kostbare spullen. We willen dus zeker weten dat het adres klopt en dat jij op dat adres woont. Daarom checken we straatnaam, huisnummer, postcode en plaats.

Hoe doen we dat?

We controleren je gegevens bij je bank, omdat die beschikt over betrouwbare data. Hiervoor vragen je om even in te loggen met iDIN. Maar wees gerust:

  • Je doet geen betaling;
  • We kijken niet naar je banksaldo of betalingen;
  • We slaan geen gegevens op
  • We delen je gegevens niet met andere bedrijven

Wat is iDIN?

IDIN is ontwikkeld door banken en staat voor iDentificeren en INloggen. Het is een snelle en veilige manier om in te loggen bij je bank, zodat wij kunnen controleren of de gegevens in je PostNL-account kloppen. Het veiligheidsniveau van iDIN is vergelijkbaar met DigiD. Alleen wordt DigiD gebruikt om in te loggen op websites van de overheid.

Wil of kan je geen gebruik maken van iDIN?

Je adres kunnen we ook op een andere manier controleren, namelijk met een brief. In de brief staat een code die je online (of in de app) kunt invullen. Zo weten we zeker dat het adres klopt.

Je naam en geboortedatum kunnen we op dit moment alleen controleren met iDIN.

Wat als de gegevens in je account afwijken van die bij je bank?

Bij een afwijkende naam of geboortedatum nemen we automatisch de gegevens over van je bank. Bij een afwijkend adres tonen we beide adressen en kun jij zelf aangeven welk adres juist is. Is het adres bij de bank juist? Dan nemen we dit over in je account. Is het adres in je account juist? Dan moet je je adres even aanpassen bij de bank. Dit kun je meestal gewoon zelf doen in je online bankomgeving. En anders moet je even contact opnemen met je bank.

Voor welke diensten controleren we je gegevens?

Dit doen we voor:

  • bezorging wijzigen
  • bezorgvoorkeuren
  • Mijn Post in de app
  • versturen via pakketautomaat

Hoe werkt de adrescontrole per brief?

In de brief staat een code die je online (of in de app) kunt invullen. Zo weten we zeker dat het adres klopt. De code in de brief is 14 dagen geldig (vanaf het moment van aanvragen). Ben je je code kwijt of is hij verlopen? Dan kun je na die 14 dagen een nieuwe aanvragen.

Heb je een vraag?

Dan ben je bij mij aan het juiste adres! Ik ben chatbot Daan en kan al veel vragen zelf beantwoorden. Komen we er samen niet uit of wil je een echte collega spreken? Dan verbind ik je door.