Post of pakket uit het buitenland niet ontvangen

Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket (of aangetekende post). Vul de track & trace-code en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.

Misschien is je pakket nog niet in Nederland of bij ons internationale depot. In dat geval kun je proberen om de code in te vullen op onze internationale track & trace-website. Vaak is hier al wel informatie te vinden over je pakket.

Moet je inklaringskosten betalen? Dan sturen we je een betaalverzoek per SMS, e-mail of post. Je kunt dit ook zien in track & trace. Zodra je de inklaringskosten hebt betaald, bezorgen we het pakket bij je thuis. Je hebt in totaal 14 dagen de tijd om de inklaringskosten te betalen. Daarna gaat je pakket retour naar de afzender.

Oorzaken van vertraging

  • Pakket wordt geïnspecteerd
    De douane houdt steekproeven, waarbij ze willekeurig pakketten onderzoeken. Hierdoor kan jouw pakket vertraging oplopen.
  • Ontbrekende informatie
    Soms ontbreekt bepaalde digitale informatie. We kunnen de verplichte aangifte van je pakket bij de douane dan niet afronden. We vragen je dan om de gegevens aan te vullen. Nadat we de aangifte hebben afgerond, bezorgen we je pakket.
  • Pakket bevat verboden goederen/stoffen
    Bevat je pakket verboden goederen zoals explosieven, verdovende middelen, brandbare of andere gevaarlijke stoffen? Dan kan de inhoud (gedeeltelijk) in beslag genomen worden. Je ontvangt hiervan een bericht.
  • Pakket met verdachte inhoud
    In geval van verdachte inhoud wordt een onderzoek gestart. Je ontvangt hiervan geen bericht. Als is vastgesteld dat het pakket geen verboden inhoud bevat, bezorgen we je pakket alsnog.
  • Vertraging bij postbedrijf in het buitenland
    Stakingen, weeroverlast etc. kunnen ervoor zorgen dat je post of pakket vertraging oploopt.