Menu

Medische post versturen

Zo verstuur je veilig en snel medisch materiaal

Medische post bevat belangrijke informatie. Ook kan de inhoud ervan bederfelijk zijn. Het verpakken en versturen van medische post moet daarom zorgvuldig gebeuren. Lees hoe je medische post op de juiste manier verstuurt. Zo is je medische zending goed beschermd en voldoe je aan de regels.

Wat is medische post?

Onder medische post verstaan we diagnostische zendingen. Deze zendingen bevatten menselijke of dierlijke materialen die verzonden moeten worden voor diagnose of onderzoek. Denk aan buisjes bloed, urine, weefsel, hielprikjes of menselijke uitwerpselen. Trombosekaarten zijn ook medische zendingen, maar bevatten geen diagnostisch materiaal.

Wat mag je als medische post versturen?

Wil je weten welke stoffen en medische materialen je per post mag versturen? Bekijk dan de regels voor het internationale vervoer van gevaarlijke stoffen (ADR) op de website van de Rijksoverheid. Let op: je mag geen medische post naar het buitenland versturen.

Verpakken diagnostisch materiaal

Ga je diagnostisch materiaal per post versturen? Dan gelden er verpakkingseisen en regels. Deze eisen en regels vind je in de overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de weg (ADR).

De verpakkingen die je gebruikt voor medische post horen goedgekeurd te zijn door een erkend instituut. Ook eisen wij een ICAO puncture test. Als je verpakkingen zijn goedgekeurd, ontvang je een rapport. Lever je verpakking samen met het rapport bij ons aan. Pas daarna kunnen wij jouw medische post veilig versturen.

Verkooppunten verpakkingen

Ben je op zoek naar kant en klare toegestane verpakkingen die door de brievenbus passen? Deze zijn onder andere te koop bij Carepack, DaklaPack Europe of Transposafe. Schaf niet meer verpakkingen aan dan je voor een jaar nodig hebt. Zo blijf je niet met een onbruikbare voorraad zitten als de regels gewijzigd worden.

Hoe verstuur je medische post?

Heb je de medische materialen volgens de richtlijnen verpakt? Dan is het tijd om je post te versturen. Gebruik hierbij altijd het medische post logo. Doorloop de volgende stappen:

  1. Plaats altijd een medische post logo op je de envelop of envopak. Hiermee is jouw post altijd herkenbaar als medische post. Download hieronder de logo's en lees de handleiding medische post logo.

    Medische Post-logo AI, voor drukwerk in InDesign + Illustrator (AppleMacIntosh)
    Medische Post-logo EPS, voor drukwerk in overige applicaties (o.a. Windows)
    Medische Post-logo JPG, voor schermtoepassingen (websites, PowerPoint, Word)
    Medische Post-logo PDF, ter voorbeeld, niet gebruiken voor reproductie

  2. Frankeer je zending. Maak gebruik van Mijn PostNL of van een andere zakelijke frankeermethode, zoals je gewend bent. De kosten hangen af van de verpakking, gewicht, afmetingen en manier van aanbieden. Bereken je tarief.

  3. Doe je zending in een brievenbus.
Bekijk de handleiding medische post-logo

Versturen in het weekend en tijdens feestdagen

Wil je diagnostische zendingen of trombosekaarten versturen in het weekend? Doe dit dan vóór zondag 17.00 uur in één van de brievenbussen voor medische post. Zo word je zending op maandag tussen 08.00 en 18.00 uur bezorgd.

Tijdens de feestdagen bezorgen we jouw medische post op de eerstvolgende werkdag. Dit kan dus later zijn dan je van ons gewend bent. Bekijk de aangepaste aanlever- en bezorgdagen rondom de feestdagen van medische diagnostische zendingen. Kies voor ‘medische diagnostische zendingen’.

Medische pakketten versturen

Past je medische zending niet door de brievenbus? Of wil je dat je medische pakketten ’s nachts, gekoeld of in het buitenland wordt geleverd? Met geconditioneerd vervoer van Pharma & Care kun je medicijnen en medische hulpmiddelen versturen op een constante temperatuur, beveiligd en onder de juiste hygiënische omstandigheden.

Iets voor jou? Meer over geconditioneerd vervoer.

Heb je nog vragen?

Verstuur je regelmatige medische post en wil je hierover advies? Neem gerust contact op met je accountmanager of bel naar onze zakelijke klantenservice via 088-868 68 68. We helpen je graag.