Groeien met je webshop: dropshipping, eigen voorraad of fulfilment?

De voor- en nadelen op een rij

🕑 5 minuten
De e-commercemarkt breidt zich uit, en veel webshops zien hun aantal klanten en bestellingen groeien. Maar wat doe je als je meer pakketjes verstuurt dan je aankan? We zetten 3 logistieke opties voor je op een rij. Kies jij daarna met gemak wat het beste bij je past.

Optie 1: dropshipping

Bij dropshipping verkoop je producten zonder zelf voorraad te houden. De leverancier verstuurt de bestelling rechtstreeks naar de klant. Dit kan een goede optie zijn als je wilt experimenteren met het aanbieden van nieuwe producten, zonder grote investeringen. 

Voordelen

  • Lage opstartkosten: je hebt geen grote investeringen in voorraad of opslagruimte nodig. Je leverancier verwerkt bestellingen en verstuurt ze naar jouw klanten. 
  • Brede productkeuze: je kunt eenvoudig nieuwe producten testen zonder investeringen. 

Nadelen

  • Lagere marges: je koopt producten per stuk in, wat uiteindelijk duurder is dan in partijen en wat zorgt voor minder marge en minder controle over de inkoopprijzen.
  • Beperkte kwaliteitscontrole: omdat de leverancier de bestelling verstuurt naar jouw klant, heb je weinig controle op levertijden, het afhandelen van retouren en kwaliteitscontrole van de producten.
  • Minder merkbeleving: je hebt weinig invloed op verpakking en verzending, wat een consistente klantbeleving moeilijker maakt.

Bij fulfilment besteed je de opslag, orderverwerking en verzending uit aan een gespecialiseerde logistieke partner. Daarmee combineer je flexibiliteit met efficiëntie.

Optie 2: eigen voorraadbeheer

Met eigen voorraadbeheer koop je zelf je voorraad in en zorg je ook zelf voor het opslaan en versturen van je producten. Je voorraad zelf beheren en versturen biedt maximale controle over je producten en verzending, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. 

Voordelen

  • Hogere marges: je koopt groot in tegen een lage prijs en bepaalt zelf de verkoopprijs.
  • Logistieke controle: je bepaalt zelf hoe en wanneer je producten verzendt naar je klanten.
  • Sterke merkidentiteit: verpakking en klantbeleving zijn volledig in eigen hand. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een handgeschreven kaartje in het pakketje te doen, of een andere persoonlijke toevoeging.

Nadelen

  • Vaste hoge kosten: investeringen die je doet in opslagruimte, personeel en voorraadbeheer zijn doorlopend. Zelfs als je tijdelijk minder bestellingen krijgt, zit je vast aan dezelfde kosten. 
  • Lastiger op- en afschalen: bij piekmomenten, zoals Black Friday of de feestdagen, heb je tijdelijk meer personeel en/of meer ruimte nodig. Dat is vaak lastig te regelen. 
  • Complexe logistiek: je moet zelf de verzending en retourprocessen beheren. Dat kan een uitdaging worden als je meer pakketten te verwerken krijgt.  
  • Risico op te veel of te weinig voorraad: onjuiste voorspellingen kunnen leiden tot misgelopen omzet of een overschot aan producten. Zeker als het gaat om producten met een houdbaarheidsdatum.

Je eigen voorraad beheren biedt maximale controle, maar brengt ook uitdagingen met zich mee.

Optie 3: fulfilment

De meest flexibele en efficiënte manier om je webshop uit te breiden doe je door je fulfilment uit te besteden. Bij fulfilment besteed je de opslag, orderverwerking en verzending uit aan een gespecialiseerde logistieke partner, zoals PostNL. Dit kan een goede optie zijn wanneer je meer tijd over wilt houden voor marketing en sales.

Voordelen

  • Tijdwinst: je kunt je focussen op marketing en groei in plaats van logistiek. Dit betekent dat je meer tijd hebt om je bedrijf op te schalen en je klanten beter te bedienen.
  • Schaalbaarheid: je kunt makkelijk opschalen zonder zelf extra opslagruimte of personeel te regelen. Fulfilmentpartners kunnen voor jou inspelen op pieken in de vraag, zoals tijdens feestdagen of Black Friday.
  • Snelle verzending: met fulfilment verstuur je nog sneller naar klanten in binnen- en buitenland. Dit zorgt voor tevreden klanten die hun bestellingen snel ontvangen.
  • Merkbeleving in eigen hand: je kunt ervoor kiezen om de verzenddozen te laten bedrukken met jouw logo, of een insert passend bij jouw merk toe te voegen voor een sterke en consistente merkbeleving in binnen- en buitenland.  

Nadelen

  • Minder controle: je bent afhankelijk van de fulfilmentpartner voor het verwerken van nieuwe voorraad zodat het klaar ligt voor de verkoop, voor levertijden en eventueel retourverwerking. Het is belangrijk om een betrouwbare partner te kiezen die aan jouw kwaliteitsnormen voldoet.
  • Integratie vereist: een goede koppeling tussen je webshop en het fulfilmentcentrum is essentieel. Dit kan technische uitdagingen met zich meebrengen, maar zorgt uiteindelijk voor een soepel proces. Een goede fulfilmentparntner kan je uiteraard helpen met de integratie van de verkoopplatformen die je gebruikt.

Wat past bij jouw groeiende webshop?

Om te beslissen wat goed bij je past, kijk je naar je groeidoelen, middelen en hoeveel controle je wilt houden. 


Start je net en wil je snel de markt verkennen? Dan is dropshipping misschien wat voor jou. 


Wil je graag zo veel mogelijk gepersonaliseerd verzenden, bijvoorbeeld met handgeschreven kaartjes? Eigen voorraadbeheer is dan een sterke keuze. 


Ben je flink aan het groeien en zoek je naar meer efficiëntie? Met fulfilment kun je je logistieke processen uitbesteden en je focussen op wat echt belangrijk is: het laten groeien van je bedrijf. 

Door een slimme logistieke strategie te kiezen, zet je je e-commerce bedrijf succesvol op de kaart. Welke optie past het beste bij jou?

Maak je webshop onverslaanbaar

Laat je gegevens achter en ontvang e-mails met slimme tips om jouw webshop te laten groeien. We sturen je inzichten, handige tricks en updates over onze diensten. Je kunt je op elk moment afmelden. Meer weten? Lees ons privacybeleid.













Op zoek naar meer?

Internationaal groeien

In 10 jaar tijd groeide Gisou van 1 product naar een wereldwijd beautymerk.

E-commerceplein

Overzicht van alle tips, klantcases en artikelen op het e-commerceplein. Filter op je interesses.

Fulfilment

Wij regelen je (internationale) logistiek zodat jij je kunt richten op de groei van je webshop.