Een assortiment dat de wereld rondgaat
Wat begon als lokale fietsenwinkel in Voorburg, is nu een webshop met meer dan 100.000 artikelen. ‘De afgelopen jaren leverden we producten aan klanten in 128 landen. Onze website is er in 18 talen, als ik het goed zeg.’
‘We verkochten in het begin vooral fietsstoeltjes en fietstassen,’ vertelt Reitsma. ‘Typisch Nederlandse producten die in het buitenland niet te krijgen zijn.’ De eerste dag kwamen er al 15 bestellingen binnen. Meer dan verwacht. ‘We hadden nog niet eens dozen, tape of een vervoerder. Ik weet nog dat ik naar het postkantoor ging voor pakketzegels.’
Slim versturen begint bij goede samenwerking
De groei ging razendsnel. In 5 jaar tijd verhuisde het bedrijf 3 keer. Nu maakt Hollandbikeshop gebruik van de haalservice van PostNL. In hun magazijn zit een pakkettensluis waar 3 vaste PostNL-chauffeurs op elk moment van de dag pakketten kunnen ophalen.
Internationaal versturen leverde in het begin de nodige uitdagingen op. Eén keer stond een fiets vast midden in het zand in Saudi-Arabië. ‘Dan denk je: hoe los ik dit op? PostNL zocht het voor ons uit. In de begintijd van online verkopen waren dit soort uitdagingen nieuw voor ons allebei.’

Een keer stond een fiets vast in Saudi-Arabië. Hoe los je dat op? PostNL zocht het voor ons uit. In de begintijd van online verkopen waren dit soort uitdagingen nieuw voor ons allebei.
Jelle Reitsma, oprichter Hollandbikeshop.com
Aan het juiste adres met de adrescheck
Het bleek dat het pakket niet aankwam omdat het adres niet klopte. ‘Vroeger kregen we een adres en hoopten we maar dat het klopte,’ zegt Reitsma. ‘Je kunt je voorstellen dat we zaten te puzzelen met adressen uit Japan en China, waarvan we de taal niet begrepen. Een retour uit zo’n land is veel duurder dan uit Europa. Als een klant niet thuis is en het pakket terugkomt, betalen wij in Nederland importheffing over onze eigen goederen.’
Nu gebruikt Hollandbikeshop de adrescheck van PostNL in de check-out. Daarmee worden adressen automatisch gecontroleerd en gecorrigeerd. Dat voorkomt fouten, bespaart kosten en zorgt dat pakketten hun bestemming bereiken.
Zonder omweg de grens over
Dat is een van de manieren waarop Hollandbikeshop efficiënter werkt. ‘Onze PostNL-accountmanager vroeg of we de verzendtijd wilden verkorten en kosten wilden besparen.’ Bij internationale verzendingen gelden verschillende regels per land. Daarom plakt Hollandbikeshop nu zelf de juiste labels op elk pakket. Ze hebben hun processen zo ingericht dat elk pakket direct het juiste gewicht, formaat, adres en label krijgt. Het systeem communiceert met de PostNL API, waardoor PostNL de gegevens makkelijk verwerkt.
‘Pakketten gaan nu in één keer door naar het buitenland. PostNL hoeft ze niet meer van de kar te halen. Daardoor ontvangen klanten hun bestelling vaak een dag eerder. Soms zelfs nog sneller.’

Veel concurrenten zijn gestopt met versturen naar het buitenland. Zonder PostNL waren wij ook niet buiten Europa gaan leveren.
Jelle Reitsma, oprichter Hollandbikeshop.com
Minder vragen, meer gemak
Dat is niet het enige voordeel. ‘Sinds we dit samen oppakken, daalde het klantcontact met PostNL met 70 procent. Klanten vragen amper nog waar hun pakket is.’
Zoon Aiko werkt inmiddels aan het volgende project: pakketten ophalen bij automaten in het buitenland. Reitsma: ‘PostNL heeft echt bijgedragen aan ons succes. Veel concurrenten zijn gestopt versturen naar het buitenland. Zonder PostNL waren wij ook niet buiten Europa gaan leveren. En ik denk ook niet eens in heel Europa. We zijn allebei volhardend en hebben een lange adem. En een voorliefde voor oranje, haha.’
Over Hollandbikeshop.com
Hollandbikeshop begon in 2008 als fietsenwinkel in Voorburg. Inmiddels zijn ze uitgegroeid tot een wereldwijde webshop voor alles wat met fietsen te maken heeft. Met meer dan 100.000 producten en diensten in ruim 180 landen maken ze fietsonderdelen voor iedereen bereikbaar.