De last-mile delivery is het verlengstuk van je dienstverlening
Het laatste stuk van de bezorging is het verlengstuk van jouw dienstverlening. Daarbij zijn de bezorgers of bezorgopties zoals een afhaalpunt of pakketautomaat, het visitekaartje van jouw webwinkel. Als je in e-commerce werkt, dan weet je hoe belangrijk deze laatste stap van je leveringsproces is. Bekijk dus de 4 tips om je last-mile delivery te optimaliseren.
1. Bied bezorgopties aan
Consumenten zijn dol op controle. Vooral als het gaat om wanneer en waar hun pakketten bezorgd worden. Zo’n 58% van de online shoppers kiest het liefst zelf het bezorgmoment of tijdvak. Door je klanten deze keuze te bieden, verhoog je de kans op een succesvolle eerste bezorgpoging. Daarbij merken webshops dat hun conversie stijgt als ze bezorgopties aanbieden. Zoals een andere bezorgdag kiezen, bezorgen op PostNL-punt of in een pakketautomaat. Bied dus bezorgopties aan in je checkout. Je koppelt dat eenvoudig aan je webshop met een plugin of api.
2. Houd je klanten op de hoogte met de beste track & trace
Vanaf het moment dat je klant je checkout verlaat wil hij op de hoogte zijn van de bezorging. Via mail en de app: houd je klanten van elke stap op de hoogte. Zo sturen we in de PostNL-app zelfs een extra bezorgalert als we bijna voor de deur staan. Deze geavanceerde track & trace zorgt voor een hoge klanttevredenheid. En zorgt voor minder druk op jouw klantenservice. Ook jij volgt alle pakketten in Mijn PostNL of via de zakelijke app.
3. Fulfilment voor een soepele last-mile
Merk je dat je veel tijd kwijt bent aan het picken en pakken van je bestellingen, personeel regelen in piekperiodes, je opslag bomvol staat en je continu bezig bent met administratie en je klantenservice? Veel webshops komen op het punt dat ze harder groeien dan de handjes die ze hebben aankunnen. Je fulfilment uitbesteden kan zo voor meer efficiëntie, groei en gemak zorgen: zo heb je minder ruimte en tijd nodig om je bestellingen af te handelen, ook in het piekseizoen. Als je je fulfilment uitbesteed heb je ook realtime inzicht in je voorraad, orderstatus en track & trace-data. Zodat jij je bezig kunt houden met groei van je webshop.
Als je fulfilmentpartner ook een naadloze integratie biedt met je bezorgpartij, dan is alles geregeld voor je last-mile delivery. Vanaf je checkout tot het moment dat je klant zijn pakket in handen heeft.
4. Optimaliseer je verpakkingsstrategie
Een slimme verpakkingsstrategie heeft grote impact op zowel de kosten als de duurzaamheid van je bezorging. Kies voor lichte, maar beschermende materialen en verpak zo klein mogelijk. Want hoe kleiner je verpakt, hoe goedkoper je verzendt. En hoe minder lucht wij vervoeren, hoe meer we in 1 rit mee kunnen nemen. En dat scheelt vervolgens ook weer vrachtwagens en busjes die rijden, dus minder CO2-uitstoot. Daarbij houden consumenten niet van verpakkingen die veel lucht bevatten. Dus voor het ultieme ‘unboxing’ moment in je last-mile delivery, is klein verpakken onmisbaar.
"We krijgen daar positieve feedback op van onze klanten. Ook van ons eigen personeel in de winkels, die waren net zo enthousiast over minder verpakkingsmateriaal!"
Robert Brizar van Vodafone over kleiner verpakken
Op zoek naar meer e-commerce inspiratie?
Vodafone
Kleine verpakking, groot verschil.
Retourexpert geeft tips
Het ideale retourproces volgens een expert.
Alle e-commerce inspiratie
Alle artikelen op het e-commerceplein.