Wilma van Noordenburg, projectmanager bij de Gemeente Ede en medeverantwoordelijk voor het project Ede Doet vertelt hoe ze met direct mail bij alle bewoners onder de aandacht komen.
Wilma: “Ede Doet stelt inwoners in staat om initiatieven aan te melden die hun buurt mooier, beter of leuker maken. Door het verzamelen van waardecheques van € 7,50 kunnen inwoners van Ede zelf buurtprojecten initiëren en realiseren. Wilma over de cruciale rol die direct mail speelt als onderdeel van de mediamix: “Direct mail vormt het hart van de marketingmix die wij als gemeente voor Ede Doet inzetten. Direct mail is voor ons heel belangrijk, omdat we daarmee bij álle inwoners onder de aandacht komen.”
“Een trend is dat de mensen heel weinig aandacht voor elkaar hebben. Ook in de gemeente Ede”, zegt Wilma. “Ede Doet brengt mensen bij elkaar en vergroot de sociale samenhang in de omgeving. In totaal zijn er met de waardecheques uit de direct mail al 1.152 initiatieven gerealiseerd, waarvan 475 in 2019. Wilma: “We sturen de direct mail naar ongeveer 50.000 adressen. Het resultaat is dat van die 50.000 cheques ongeveer 51% binnen een maand is geactiveerd. Een resultaat om trots op te zijn.”
Ede Doet is zo’n groot succes dat inwoners al van tevoren bij de gemeente vragen wanneer de volgende waardecheque weer op de deurmat valt. “Zonder direct mail kan Ede Doet simpelweg niet bestaan”, sluit Wilma af.