Marianne Spijker, account director bij HH Global
Marianne Spijker, account director bij HH Global vertelt over de bewuste keuze voor communicatiemiddelen met minder impact op het milieu.
Marianne: “We kijken voor klanten naar de boodschap die ze willen uitdragen en kiezen daarbij het meest effectieve en duurzame middel. Direct mail en e-mail vullen elkaar in die praktijk goed aan, maar de perceptie is dat papier een grotere footprint heeft dan e-mail. Men vergeet dat papier voor het overgrote deel recyclebaar is en er steeds meer duurzame oplossingen zijn. Datacenters verbruiken veel energie die bovendien maar één keer bruikbaar is.”
Marianne vervolgt: We zetten verschillende duurzame marketingmiddelen in. Bijvoorbeeld tasjes gemaakt van het restproduct van suikerbietenpulp en composteerbaar plastic. Maar ook groenepostenveloppen gemaakt met een bio-venster. We zorgen dat de herkomst van het gebruikte materiaal altijd duidelijk op de uiting staat, zodat de klant weet dat het bij het oud papier kan.”
Lokaal relevante en persoonlijke direct mails zijn niet alleen effectief als het gaat om de overdracht van een boodschap. Je bereikt de mensen die je wil bereiken, zonder onnodige verspilling. Marianne: “We zien bij HH Global dat klanten onze aanpak waarderen, omdat we met het drukwerk bewust bezig zijn met een beter milieu.”
Marianne: “De toekomst van direct mail ziet er goed uit. Zeker in combinatie met digitale communicatiemiddelen. Drukkerijen maken een transitie door hun footprint te verlagen, door hun afval beter te scheiden en gebruik te maken van bio-inkt op basis van plantaardige oliën. Dit helpt ons allemaal bij het verduurzamen van direct mail.”