Frans Everink van Schuurman Schoenen
Frans Everink, commercieel directeur van Schuurman Schoenen, vertelt hoe de schoenenketen direct mail inzet als impactvol kanaal binnen de mediamix.
“Onze direct mail is met naam en toenaam aan de klant gericht. Het komt dus echt persoonlijk over. In een tijd waarin online media de consument overladen, voelt iets fysieks in je handen heel bijzonder. Dat zie je terug in de cijfers. De respons op een dm is gemiddeld 23 procent. En dat is echt uniek.”
Wat vijftig jaar geleden begon met een klein winkeltje in Borculo, groeide uit tot één van de grootste schoenenketens van Nederland. Schuurman schoenen telt inmiddels veertig filialen, verspreid over Noord- en Oost Nederland en bevindt zich vooral in het middensegment. Ook heeft Schuurman schoenen een webshop.
Online komt er veel op een consument af. Wat in deze tijd impact heeft, is persoonlijke aandacht. “Vergelijk het met het krijgen van een appje of een kaartje op je deurmat’ aldus Frans Everink. ‘Wat vind je zelf leuker? Waarschijnlijk dat laatste. De verzender laat zien dat hij echt energie in je steekt.”
Frans: “We schieten met direct mail niet heel breed het publiek in, maar benaderen alleen onze vaste klanten. Hoe leuk is het om een kaart te krijgen die speciaal voor jou is? Dat doen we minimaal twee keer per seizoen. We zien dat direct terug in de cijfers.”