Onderzoek toont aan dat de brievenbus voor jongeren uit de generaties Y (geboren tussen 1986 en 2000) en Z (2001-2015) een effectief kanaal is. We geven je vier reden waarom direct mail niet in je mediamix mag ontbreken als je jongeren wilt bereiken.
Direct mail trekt aandacht
PostNL en Metrixlab onderzochten de impact van direct mail in een survey onder méér dan 5000 mensen. Ze zagen dat jongeren tussen de 18 en 29 jaar oud een direct mail gemiddeld aandachtiger lazen dan ouderen (60+ jaar). Ze lazen een direct mail net zo vaak en net zo lang (ongeveer 2 minuten) als ouderen en bleken de mailing bovendien vaker te bewaren. Vooral als er nieuwe informatie of een actiecode in stond, vonden jongeren het de moeite waard. 57 procent van de jongeren zei aanbiedingen in een direct mail interessant te vinden tegenover 43 procent gemiddeld over de andere generaties.
Direct mail is ‘anders’
De cijfers laten zien dat direct mail sowieso aandacht van een ontvanger krijgt. De reden hierachter is simpelweg dat direct mail op de deurmat altijd opvalt. Vooral generatie Z is gefascineerd door direct mail. Zij groeiden op met het gegeven dat internet het vanzelfsprekende medium is. Voor hen is een boodschap via de brievenbus per definitie vernieuwend en dus interessant. Want een wereld zonder internet, die kennen ze niet. Eentje zonder brievenbuspost? Dat is een heel ander verhaal.
Direct mail als opstap naar internet
Ook generatie Y is technisch enorm ontwikkeld en ziet internet als het ‘standaard’ medium voor het inwinnen van informatie, het vinden van vermaak of het doen van aankopen. Dat wil niet zeggen dat het eerste contact ook altijd online gelegd hoeft te worden. Sterker nog: op internet wemelt het van de reclameblokken. YouTube en Instagram staan er vol mee. Op internet kan je boodschap gemakkelijk verloren raken in de wirwar aan reclame die merken op jongeren afvoeren. Via direct mail is de concurrentie minder groot. Door in een direct mail een activatie te plaatsen naar je website pak je als merk de voordelen van internet zonder de moordende concurrentie in de strijd om aandacht. Via Mijn Post in de PostNL-app kan dat heel eenvoudig. Uit het onderzoek van PostNL en Metrixlab kwam ook naar voren dat direct mail jongeren vaker dan andere leeftijdscategorieën aanzet tot het praten over een direct mail, het bezoeken van de website en de aankoop van het product.
Direct mail is niet alleen sales
Sterker nog: het is vooral geen sales. Als je alleen een verkoopboodschap in je direct mail verpakt, mis je de kans de ontvanger te verrassen, te vermaken of simpelweg te informeren. Jongeren geven zelfs aan het fijn te vinden als een direct mail creatief is en informatie bevat die nieuw en aansprekend is. Door de inhoud van je direct mail aan te passen aan de ontvanger kun je het begin leggen van een langdurige relatie. Een goed vormgegeven boodschap die aansluit bij de verwachting en de belevingswereld van je ontvanger kan dezelfde doelen bewerkstelligen als elke andere vorm van marketing: lead generatie, naamsbekendheid, klantbehoud of wat dan ook. Het kan allemaal via direct mail. En dan komt de uiteindelijke conversie (sales!) als het goed is vanzelf.
Meer weten? Lees alles over direct mail of neem contact met ons op.