Direct mail in de travelbranche

Zo gebruik je de kracht van post voor je reisorganisatie

Post en vakantie: de ideale combinatie! Want maar liefst 40% van de consumenten denkt bij vakantie aan het ontvangen of versturen van een kaartje. Met direct mail speel je daar als reisorganisatie of vakantiepark slim op in.

Met direct mail pak je direct de aandacht. Want tussen de duizenden online reclames die we elke dag zien, valt het geluid van een klepperende brievenbus goed op. En al die folders, kortingscoupons en kaartjes hebben bewezen effect. Zo is de gemiddelde leestijd van een direct mail maar liefst 2,2 minuten. Deze grote hoeveelheid aandacht zorgt voor een sterke conversie van gemiddeld 17%. Uit onderzoek weten we ook dat post een positieve waarde heeft op het imago van de afzender: de lezer vind je betrouwbaarder én aantrekkelijker. Perfect als je de consumenten aan je wilt blijven binden.

Post voor een intensere vakantiebeleving

We zochten uit welke invloed direct mail kan hebben op de travelbranche. Daarvoor ondervroegen we 519 personen via Factsnapp. En wat blijkt? Een mooi glimmend kaartje met vakantiethema in de brievenbus, dat doet iets met je. De cijfers liegen er niet om:

  • 53% vindt dat post over de vakantiebestemming iets toevoegt aan de reisbeleving.
  • 63% vindt het makkelijk om vooraf entree- of sleutelkaarten per post te ontvangen.
  • 57% zegt dat post na afloop van de vakantie hen weer even terugbrengt.
  • 60% krijgt een positief gevoel over de reisorganisatie als zij daar post van zouden ontvangen.
  • 52% zegt dat post ervoor zorgt dat ze de reisorganisatie weer overwegen voor een volgende vakantie.
  • 52% denkt na over een nieuwe vakantie na het ontvangen van aanbiedingen of korting via de post.

Aan de slag met vakantiepost

Direct mail werkt het beste als deze op het juiste moment komt en als de inhoud aansluit op de behoeften van de ontvanger. Maar liefst 51% van de ondervraagden ontvangt graag informatie over activiteiten in de omgeving. Vooral 50- tot 59-jarigen worden blij van bijvoorbeeld een folder met de leukste uitjes en restaurants op de vakantiebestemming.

Bij 37% van de ondervraagden is een aanbieding of korting op een volgende vakantie meer dan welkom. Dit geldt vooral voor 40 tot 49-jarigen. Een mooie kans dus om korting aan te bieden via de brievenbus. Denk bijvoorbeeld aan een leuk ansichtkaartje met een afbeelding van een vorige vakantiebestemming. Daarmee zorg je voor een instant vakantiegevoel bij de consument!

Benieuwd naar alle resultaten uit het onderzoek? Bekijk hier de onepager.

Hulp nodig?

Wil je weten wat post voor jouw mediamix kan betekenen? Meld je aan voor een PostLab-sessie