Trouwe klanten zijn goud waard

Hoe je de NPS én loyaliteit kunt verhogen

De NPS (Net Promoter Score) zegt iets over je klanttevredenheid. Hoe hoger de score (max. 100 punten) hoe meer tevreden je klanten. Maar een tevreden klant is niet per se een loyale klant. Daar is meer voor nodig. Loyaliteit bouw je onder andere op door merkbeleving, de interactie met je klanten en door het tonen van waardering. Een belangrijk aspect in het verhogen van de NPS en de loyaliteit is de aandacht voor je klanten. Post kan daarbij helpen, zo blijkt uit onderzoek.

Aandacht geven is aandacht krijgen

Hoe communiceer jij met je klanten? Reclame is overal en iedereen vraagt aandacht voor zijn merk of product. Een gemiddelde Nederlander ziet meer dan 5000 commerciële boodschappen per dag! De aandacht krijgen en vasthouden is moeilijk, maar niet onmogelijk. Want met fysieke post krijgt elke boodschap de aandacht die deze verdient.

Gemiddeld 2,2 minuten

Post is tastbaar en vraagt de aandacht. Je maakt poststukken open, je draait ze om, je leest ze. Wist je dat de gemiddelde leestijd van een direct mail 2,2 minuten is? Bovendien worden mailings vaak bewaard en nog een keer bekeken – ook door andere leden van het huishouden. Gemiddeld onderneemt 17% van de ontvangers actie naar aanleiding van een direct mail en is 18% dit van plan. Een direct mail komt dus letterlijk én figuurlijk binnen.

Persoonlijke post enthousiast ontvangen

Het ontvangen van persoonlijke post afkomstig van een commerciële organisatie wordt gewaardeerd door een ruime meerderheid van de respondenten. Ook interessant: een derde heeft recentelijk geen mailing ontvangen, maar bijna een kwart daarvan zou een mailing wel waarderen. Onder jongeren ligt dit getal zelfs hoger!

Wanneer stuur je post?

Over de momenten waarop men graag post ontvangt zijn mensen duidelijk: op hun verjaardag (66,5%). Maar ook als men bijvoorbeeld een jaar klant is (23,6%), bij de geboorte van een kind (16,9%), pensionering (16,1%) of een verhuizing (15,1%). Het loont dus om je klanten goed te kennen. Weet je hun geboortedatum? Mis de verjaardag dan niet! Maar je mag ook ‘zomaar’ een mailing sturen: maar liefst 45,3% geeft aan dat leuk te vinden.

Welke boodschap ontvangt men graag?

Wie cadeautjes meebrengt, kan altijd rekenen op een warme ontvangst. Dat geldt ook voor een direct mail. Een overgrote meerderheid ontvangt graag een cadeaubon. Maar ook een persoonlijke felicitatie, zonder kortingscode of cadeautje, scoort al heel goed.

Hogere loyaliteit en waardering

Het onderzoek laat ook zien dat mensen je organisatie hoger waarderen als je post stuurt. Ze kunnen zelfs een ambassadeur voor jouw bedrijf zijn. Let wel op dat je niet overdrijft: 54,1% vind twee keer per jaar post ontvangen genoeg. Terwijl 26,5% het leuk vindt om regelmatig post te ontvangen. Maar als je post verstuurt, schiet de waardering voor je organisatie omhoog (64%). Mensen blijven langer klant (42%) en bevelen je eerder aan bij anderen (48%).

Zorg voor complete klantdata

Hoe meer je weet, hoe beter je scoort. Zorg daarom dat je klantenbestand op orde is en dat je voldoende data van je klanten hebt. Soms kun je daar gewoon naar vragen in het bestelproces. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een prijsvraag opzetten om meer van je klanten te weten te komen. Of een loyaliteitsprogramma lanceren. Wij vertellen je graag hoe je dit aanpakt. Bekijk hier alle resultaten uit het onderzoek.

Meer tevreden en loyale klanten?

Meld je aan voor PostLab via dit formulier. Of neem contact op met je accountmanager.