Zó benut je de consumententrends optimaal

Consumententrends laten zien wat mensen drijft, beweegt, irriteert en inspireert. Toekomststrateeg Mabel Nummerdor zet de vijf opvallendste op een rij. Deze trends zijn een goede basis voor jouw communicatie- en merkcampagnes. En wat blijkt? Direct mail past meer dan ooit bij de consumententrends van nu. Lees hier hoe je met direct mail op deze trends kunt inspelen.

Zó benut je de consumententrends optimaal

De consumententrends

Opvallen is key

‘De trend customer experience (CEX) is vijftien jaar geleden onder andere ingezet door banken. Om hun bestaansrecht in de crisis te bewijzen, gingen ze steeds klantgerichter werken. Inmiddels zet elk bedrijf zijn klant centraal waarbij de nadruk ligt op de optimale ervaringen. Ieder moment waarop jij met je klant in contact komt, biedt kansen om waarde toe te voegen. Deze momenten zijn de afgelopen jaren veelal geautomatiseerd. Ze gaan geruisloos voorbij. De komende jaren zal het dan ook steeds belangrijker worden om op te vallen en echt contact te maken met je klant.’

Zorg voor samenhorigheidsgevoel

‘In de bubbel waar alles gepersonaliseerd wordt, worden we op onze wenken bediend. Anderzijds creëren we daarmee een enorme eenzaamheid. We hebben ons steeds meer op onze ‘ik’ gericht en dat terwijl we behoefte hebben aan de ‘wij’. Mensen zijn kuddedieren en willen van nature ergens bij horen en een echte connectie maken. Steeds meer bedrijven doen hier iets mee. Een opvallend voorbeeld komt uit de architectenwereld. Het bureau ‘Houben/Van Mierlo’ ontwikkelt moderne en luxe wijken met een grote centrale tuin in plaats van een groter individueel perceel. Dit om mensen samen te laten komen op een gezamenlijke ontmoetingsplek.’

Speel in op alle zintuigen

‘Veel van de hedendaagse communicatie verloopt via de ogen. De vraag is wanneer onze ogen overprikkeld zijn of ‘plaatjesmoe’. Daarom doen marketeers er goed aan om na te denken over de andere zintuigen, zoals de oren of het tastzintuig. Marketeers hebben deze mogelijkheden de afgelopen jaren nog amper verkent. Merken zouden op dit vlak een voorbeeld moeten nemen aan autofabrikanten. Zij denken na over elk detail van de aanrakingen van een automobilist, bijvoorbeeld hoe het voelt om een knopje in te drukken of de deur dicht te doen’

Kies voor een palet aan emoties

‘Als marketeer wil je bijdragen aan het geluk van je klant. Maar in een maatschappij waarin alles draait om gelukkig zijn, gaan we voorbij aan het feit dat het leven niet altijd leuk is. Klanten zijn steeds meer op zoek naar echtheid. Alle emoties spelen hierbij een belangrijke rol. Voorheen ging het in de communicatie vooral om ontroering en blijdschap, maar bedrijven spelen steeds meer in op andere emoties. Ze durven gesprekken aan te gaan over depressiviteit en burn-outs en laten hiermee de echtheid van het merk zien. Wees dus vooral niet bang om het hele palet aan emoties te gebruiken.’

Over Mabel Nummerdor

Mabel Nummerdor is trendonderzoeker, marketeer, columnist en schrijver van de prijswinnende boeken: ‘Holy Fuck’ en ‘Miss Marketing: business in de evanomie’. In opdracht van PostNL schreef ze onlangs de trendnovelle ‘Attentie! Attentie!; 5 trends die om aandacht vragen’.

Zó zet je direct mail in

Direct mail past meer dan ooit bij de trends van nu

Mailboxen lopen vol, mailtjes worden vluchtig gescand en soms niet eens geopend. Het goede nieuws: deze digitale verzadiging brengt nieuwe kansen met zich mee voor de oude vertrouwde brievenbus! Direct mail past dan ook meer dan ooit bij de trends van nu. Hoe speel je met direct mail in op deze trends?

Maak het persoonlijk

Online gaat de communicatie vaak geruisloos voorbij. Door de inzet van direct mail trek je de directe aandacht van de ontvanger. Je boodschap valt op en is persoonlijk. Men ervaart dat er moeite voor is gedaan. Hierdoor stijgt de waardering. Loop dus nét dat stapje harder voor je (potentiële) klanten en verras ze met een persoonlijke direct mail in de brievenbus.

Stuur een product op

Denk er eens aan om samples op te sturen. Klanten die producten vasthouden en thuis kunnen proberen, zijn eerder geneigd om een aankoop te doen. De beslissing wordt dan namelijk ondersteund door een fysieke ervaring. Je speelt hiermee in op de trend om het tastzintuig meer te stimuleren.

Speel het spel

Wil je echt opvallen? Maak je direct mail creatief of zelfs interactief! Voeg bijvoorbeeld een puzzel of een spel toe, zodat de ontvanger echt moeite moet doen voor de boodschap. De regel luidt: als je ergens moeite voor moet doen, wordt het beter gewaardeerd.

Meer weten? Download de whitepaper Consumententrends die om aandacht vragen of neem contact met ons op.

Doe de directmailcheck

Laat je direct mail door ons checken en ontvang praktische tips over hoe je deze direct mail nóg succesvoller maakt. Benieuwd naar de mogelijkheden van direct mail?