Zo blijft jouw reclameboodschap nog beter hangen

Als ondernemer wil je dat je reclameboodschap impact maakt en blijft hangen. Hoe val je tegenwoordig nog op tussen al het reclamegeweld? Recent onderzoek van PostNL wijst uit dat direct mail zorgt voor meer aandacht, impact en conversie. Zeker als je direct mail op het juiste moment inzet. In je mediamix mag de brievenbus dan ook niet ontbreken.

Zo blijft jouw reclameboodschap nog beter hangen (panel)

Multichannel denken

Wie tegenwoordig een mediacampagne op wil zetten, moet vooral ‘multichannel’ denken. Zo’n geïntegreerde marketingaanpak betekent dat je je boodschap via meerdere kanalen aan je doelgroep overbrengt. Van direct mails, folders, brochures, nieuwsbrieven, e-mail, social media, online video, radio- of tv-spotjes tot aan blogs en zelfs evenementen. Het grote voordeel van de inzet van meerdere mediakanalen is dat de ontvanger je boodschap op allerlei manieren, van meerdere kanten en op verschillende tijdstippen ontvangt. Jouw merk komt zo voortdurend op zijn pad.

De boodschap echt aan laten komen

Hoe zorg je ervoor dat jouw klant je reclameboodschap ook daadwerkelijk tot zich neemt? Uiteraard door de ontvanger persoonlijk aan te spreken. Door hem informatie te bieden waar hij behoefte aan heeft op een manier die hij herkent. Dan heb je een goede kans dat de boodschap echt aankomt. Stuur je bijvoorbeeld vlak voor de zomer een direct mail over een nieuwe designbarbecue naar de heer des huizes, dan is de kans groot dat hij hem even doorbladert. Direct mail werkt uitermate goed in een multichannelaanpak. Wie eerst een direct mail ontvangt en erna een tv-commercial ziet of een digitale nieuwsbrief leest, bekijkt die boodschap net even wat aandachtiger.

Vroegtijdig direct mail inzetten

Het is belangrijk om te weten dat de succesfactor van jouw mediacampagne enorm kan stijgen door de kennis die we hebben uit recent neuromarketingonderzoek. Uit onderzoek van Unravel Research, in opdracht van PostNL komt naar voren dat het vroegtijdig inzetten van brievenbuscommunicatie (direct mail) in je campagne de uiteindelijke conversie enorm verhoogt.

Vergroot je campagnesucces

Hoe dit kan? Ons brein ervaart een verschil tussen papier in de vingers (direct mail) en pixels op het scherm (online media), het beeld op de televisie (tv-reclame) en uitingen op straat (buitenreclame). Uit het onderzoek blijkt dat als je direct mail aan het begin van je mediacampagne inzet in combinatie met andere kanalen het een versterkend effect heeft. Door direct mail in het beginstadium van je mediacampagne in te zetten, zorg je dat uitingen op andere kanalen meer opvallen. Je trekt meer aandacht en vergroot zo het succes van je campagne.

Interessante feiten

Door een direct mail op te volgen met een tv-reclame krijg je een stijgend effect in koopintentie van maar liefst 372,2 procent! Producten die je eerst in brievenbusreclame ziet en daarna in buitenreclame vallen voor 27,3 procent meer op in het winkelschap. En tenslotte: als je een commerciële campagne eerst via de brievenbus en daarna via e-mail ziet, stijgt de koopintentie met 36,1 procent.

Doe de directmailcheck

Laat je direct mail door ons checken en ontvang praktische tips over hoe je deze direct mail nóg succesvoller maakt. Benieuwd naar de mogelijkheden van direct mail?