Prikkelen met geur: dit zijn de direct mail trends voor 2021

Prikkelen met geur

In 2021 zullen direct mails nog meer gepersonaliseerd worden, deel uitmaken van een offline-online strategie en zoveel mogelijk de zintuigen prikkelen.

Prikkelen met geur: dit zijn de direct mail trends voor 2021 (blog)

De kracht van direct mail is dat je persoonlijk wordt aangesproken. Persoonlijk geadresseerde post geeft het gevoel dat een aanbieding speciaal voor de ontvanger is. In deze tijd waarin online aankopen stijgen, voornamelijk aangejaagd door online advertenties, is direct mail een onderscheidend kanaal om de doelgroep te bereiken, inspireren en aan te sporen om een (online) aankoop te doen. De juiste timing, boodschap en aansluiting bij de doelgroep blijven cruciaal voor effectieve inzet van direct mail. In 2021 ligt de focus op verdere personalisatie, aansluiting bij digitalisatie en het stimuleren van de zintuigen in directmailcampagnes:

  • Maatwerk en authenticiteit
    In 2021 is de trend dat directmailcampagnes verder gepersonaliseerd worden. Dit gaat verder dan alleen het vermelden van de naam van de ontvanger. Direct mail gaat behandeld worden als e-mailcampagne, met inhoud en vormgeving toegespitst op segmentaties in de doelgroep zoals demografische gegevens, productkennis en/of aankoopgeschiedenis.
  • Prikkel de zintuigen
    Om extra aandacht te trekken, spelen zintuigelijke elementen een belangrijkere rol, zoals een speciale coating of geurend papier (SPC, 2020). Denk daarbij aan een geurende bruisbalkaart of een platte fles wijn die door de brievenbus past.
  • Interactiviteit
    De effectiviteit van direct mail zal verder vergroot worden door interactieve elementen toe te voegen. Dit kunnen bewegende elementen zijn, maar ook een praktisch toepasbare vormgeving. Zo verstuurde Smartphonehoesjes.nl deurhangers met een persoonlijke groet voor post- en pakketbezorgers. Daarmee ontvingen de ontvangers 20% korting op een aankoop.
  • Koppeling offline & digitaal
    Direct mail gaat nog meer onderdeel worden van een bredere campagnestrategie, waarbij offline-online interactie gestimuleerd wordt, inspelend op verdere digitalisering. Via QR-codes en andere verwijzingen kunnen digitale lagen aan campagnes toegevoegd worden en kunnen klanten direct naar online verkoopkanalen worden geleid. Zo is via Mijn Post in de PostNL-app ’s ochtends al te zien welke post er die dag bij de consument in de brievenbus gaat vallen. Verzenders van een directmailcampagne kunnen hier een digitale laag aan toevoegen, zodat consumenten die beschikken over de Mijn Post functie via de app direct kunnen doorklikken naar de actiepagina van de verzender.
  • Meetbaarheid
    De meetbaarheid van media wordt steeds belangrijker. PostNL heeft een rekentool ontwikkeld die helpt om een schatting te maken van de return on investment van een directmailcampagne op basis van branchespecifieke bereik- en responscijfers uit 395 cases. Zo kan je eenvoudig voorspellen of direct mail een waardevolle toevoeging is in de mediamix, en achteraf benchmarken hoe succesvol de campagne is geweest.

Het daadwerkelijke effect van een directmailcampagne hangt natuurlijk van veel verschillende factoren af. Meer weten? Bekijk onze directmailtips.

Doe de directmailcheck

Laat je direct mail door ons checken en ontvang praktische tips over hoe je deze direct mail nóg succesvoller maakt. Benieuwd naar de mogelijkheden van direct mail?