Afscheid van het barcodeboek
Vanaf 1 januari 2022 zijn barcodeboeken van PostNL nergens meer te koop. En vanaf 1 april kun je ze niet meer gebruiken voor je aangetekende post, post met verzekerservice en brieven met legitimatie. Barcodelabels kun je aanmaken in de Pakketten & Vracht module van Mijn PostNL.
Barcodelabels voor...
Post op rekeningPost met de frankeermachinePost met de digitale postzegelGemakspost
Post met Mijn PostNLPakketten
Veelgestelde vragen
Tot wanneer zijn de stickers uit het barcodeboek geldig?
Tot 1 april 2022. Daarna kun je ze niet meer gebruiken.
Kan ik mijn geld terugvragen als ik barcodeboeken over heb?
Dat gaat helaas niet. Je kunt de stickers het beste opmaken nu ze nog geldig zijn.
Kan ik alvast een kijkje nemen op Mijn PostNL?
Jazeker! Het enige dat je hiervoor nodig hebt is een klantcode voor de Pakketten & Vracht-module. Het kan zijn dat die al voor je klaarstaat in Mijn PostNL, onder ‘Mijn Account’ > ‘Afzender en retouradressen’. Zo niet, dan kun je een klantcode opvragen bij jouw contactpersoon.
Ik heb geen toegang tot de Pakketten & Vracht-module
Je kunt de module alleen openen met de juiste autorisaties. Die kun je aanpassen bij ‘Mijn Account’ > ‘Instellingen’. Het kan zijn dat de beheerder van Mijn PostNL bij jouw organisatie dit voor je moet doen.
Moet ik ook nog een P1700-formulier invullen?
Dat is niet nodig. Wij scannen de barcode op je poststukken. Je vindt ze terug op je factuur onder het klantnummer waarmee ze zijn aangemaakt in Mijn PostNL.
Wat voor printer heb ik nodig?
In Mijn PostNL krijg je de barcodelabels in de vorm van een PDF-bestand met 1 of 4 labels per vel. Die kun je printen met een gewone printer of met een labelprinter van bijvoorbeeld Dymo of Zebra. Wil je grote barcodelabels printen (A6-formaat)? Check dan of je printer overweg kan met dit formaat. Naast een printer heb je ook blanco etiketstickers nodig. Die zijn te koop bij de meeste kantoorwinkels.
Waar kan ik de status van mijn aangetekende post bekijken?
Die kun je bekijken op de track & trace-pagina in Mijn PostNL. Daar kan je in één keer een hele partij opzoeken. Gaat het om maar om een paar brieven? Dan kun je natuurlijk ook gebruikmaken van de track & trace op postnl.nl.
Hoe stuur ik de ontvanger automatische updates over de bezorging?
Dit kun je aanzetten in Mijn PostNL, onder ‘Verzenden’ > ‘Notificaties’. In deze stappenkaart lees je hoe. Vergeet niet om het e-mailadres van de ontvanger in te vullen als je de aangetekende post aanmaakt in Mijn PostNL.
Kan ik een klein barcodelabel uitprinten in combinatie met het gebruik van een frankeermachine?
Kan ik vanaf 1 april 2022 nog mijn barcodeboek gegevens inzien via Mijn PostNL?
Nee dat is vanaf 1 april 2022 is de barcodeboek omgeving in Mijn PostNL niet meer bereikbaar. Wil je verzendgegevens van je verzonden zendingen met een barcodeboek bewaren? Selecteer een barcodeboek, ga naar jouw “Gebruikte barcodes” en maak hier een export. Doe dit dan vóór 1 april.