Menu
x

Let op: vanaf 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels als je iets koopt uit een land buiten de EU. Je betaalt dan altijd inklaringskosten, dus ook bij een waarde lager dan 22 euro. Lees meer op postnl.nl/btw

Pakket ontvangen uit het buitenland

Goed om te weten als je een pakket verwacht

Als je een pakket ontvangt uit een land buiten de Europese Unie, moet er aangifte gedaan worden bij de douane. Wij regelen dat voor je. Soms hebben we nog wat gegevens van je nodig of zijn er extra kosten. We vertellen je daar graag meer over, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Op track & trace vind je altijd de laatste status van je pakket en zie of je inklaringskosten moet betalen.

Gegevens nodig voor inklaring

We doen onder toezicht van de douane aangifte van goederen die ons land binnenkomen. Dit heet inklaring en is wettelijk verplicht. Soms missen we hiervoor informatie, zoals de inhoud en waarde van het pakket. In dat geval ontvang je van ons een bericht met een verzoek deze gegevens te delen via track & trace. Lukt dit niet binnen 2 weken? Dan gaat het pakket terug naar de afzender. Weet je meteen al dat je het pakket niet wilt ontvangen? Dan kun je het direct weigeren in track & trace.

Inklaringskosten

Wanneer je een pakket ontvangt vanuit een land buiten de Europese Unie, heft de douane hierover belasting en invoerrechten. Als je inklaringskosten moet betalen, ontvang je hier apart bericht over via mail, SMS of post. Je kunt dit ook al eerder zien in track & trace als je de barcode van je pakket al hebt. In het onderstaande schema lees je wanneer je welke kosten betaalt.

Waar komen de goederen vandaan?
Soort zendingWaarde van de zending*
Btw
Afhandelingskosten
Invoerrechten
Uit een EU-landAankoopWaarde onbeperktNeeNeeNee
Uit een niet-EU-landAankoopTot € 150Ja*JaNee
Vanaf € 150Ja*JaJa




GeschenkTot € 45NeeNeeNee
*In het geval dat je btw en/of invoerrechten moet betalen, wordt het bedrag berekend op basis van de waarde inclusief verzend- en verzekeringskosten.

Inklaringskosten betalen of pakket weigeren

Als je inklaringskosten moet betalen, ontvang je een betaalverzoek via e-mail en/of post. Je inklaringskosten betaal je dan via track & trace. Je kunt hier ook het pakket weigeren. Na betaling bezorgen we je pakket zo snel mogelijk bij je thuis. Klopt er volgens jou iets niet aan de inklaringskosten? Dan kun je na de betaling eenvoudig bezwaar maken via onze website.

Betaal je niet online? Dan sturen we je pakket alsnog naar een PostNL-punt. Je ontvangt een bericht waar en wanneer je dit pakket kunt ophalen. De inklaringskosten betaal je dan bij het PostNL-punt. Wil je deze kosten niet betalen? Weiger het pakket dan via track & trace. We sturen het pakket dan terug naar de afzender.

Let op: pas op voor nepberichten!

PostNL stuurt nooit een link om direct te betalen. We verwijzen altijd eerst naar onze track & trace-pagina. Als je daar je track & trace-code invult, kun je je factuur bekijken en veilig betalen. 

Tip: maak een PostNL-account aan en log in op de PostNL-app. Via de PostNL-app kunnen we je altijd veilig bereiken. 

Lees meer over nepberichten

Afhandelingskosten

We rekenen afhandelingskosten (incl. incasso- en administratiekosten) voor het: 

  • voorschieten van de btw en/of invoerrechten aan de douane; 
  • openen en onderzoeken van de zendingen; 
  • vaststellen van de goederen en de waarde hiervan en het opslaan en bewaren van de zendingen.
Meer over inklaringskosten