Pakket ontvangen uit het buitenland

Alles wat je moet weten over inklaringskosten

Verwacht je een pakket uit een land buiten de Europese Unie? Dan moeten we daarvan aangifte doen bij de douane. Soms hebben we nog wat gegevens van je nodig of zijn er extra kosten. We vertellen je daar graag meer over, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Hoe zit het met inklaring?

Wanneer goederen ons land binnenkomen, doen we daarvan aangifte bij de douane. Dit heet inklaring en is wettelijk verplicht. Soms missen we hiervoor informatie, zoals de inhoud en waarde van het pakket. In dat geval ontvang je van ons een bericht met een verzoek deze gegevens te delen via track & trace. Lukt dit niet binnen 2 weken? Dan gaat het pakket weer terug naar de afzender. Weet je meteen al dat je het pakket niet wilt ontvangen? Dan kun je het direct weigeren in track & trace.

Wanneer moet je inklaringskosten betalen?

Wanneer je een pakket ontvangt vanuit een land buiten de Europese Unie, worden hierover belasting en invoerrechten geheven, de zogeheten inklaringskosten. Als je inklaringskosten moet betalen, ontvang je hier apart bericht over via e-mail, SMS of post. Je kunt dit ook eerder zien in track & trace als je de barcode van je pakket al hebt. In het onderstaande schema lees je wanneer je welke kosten betaalt.

Hoe betaal je inklaringskosten?

  1. 1

    Je ontvangt een betaalverzoek

    Als je inklaringskosten moet betalen, ontvang je een betaalverzoek via e-mail of met de post. Let daarbij goed op: wij sturen je nooit een link om direct te betalen. We verwijzen je altijd eerst naar onze track & trace-pagina.

  2. 2

    Ga naar track & trace

    Vul de barcode en postcode van je pakket in via track & trace en bekijk de factuur die voor je klaarstaat.

  3. 3

    Betaal de inklaringskosten

    Je kunt betalen met iDEAL of met je creditcard.

  4. 4

    Wij bezorgen je pakket

    Na betaling bezorgen we je pakket zo snel mogelijk bij je thuis. Je hebt in totaal 14 dagen de tijd om de inklaringskosten te betalen. Daarna gaat je pakket retour naar de afzender.

Kun je ook weigeren om inklaringskosten te betalen?

Wil je deze kosten niet betalen? Weiger het pakket dan via track & trace. Dan sturen we het terug naar de afzender.

Let op: pas op voor nepberichten!

Heb je een betaalverzoek ontvangen? Let dan goed op. Wij sturen je nooit een link om direct te betalen. We verwijzen je altijd eerst naar onze track & trace-pagina. Als je daar je track & trace-code invult, kun je je factuur bekijken en veilig betalen. 

Tip: maak een PostNL-account aan en log in op de PostNL-app. Via onze app kunnen we je altijd veilig bereiken. 

Lees meer over nepberichten

Wat zijn afhandelingskosten?

Als je een pakket ontvangt van buiten de EU, doen wij daarvan aangifte bij de douane. Daarvoor rekenen we afhandelingskosten. Die bestaan uit het:

  • voorschieten van de btw en/of invoerrechten 
  • openen en onderzoeken van de zendingen 
  • vaststellen van de goederen en de waarde hiervan en het opslaan en bewaren van de zendingen 

Meer over afhandelingskosten