Menu

Nabestaandenservice

Laat post na een overlijden doorsturen

Met de nabestaandenservice laat je post die geadresseerd is aan een overledene doorsturen naar een ander adres. Bovendien nemen we de naam en het adres van de overledene gratis op in het Nationaal Overledenenregister. Daardoor versturen bedrijven geen geadresseerd reclamedrukwerk meer naar de overledene.

Voordelen nabestaandenservice

  • Snel en eenvoudig geregeld
  • De zekerheid dat je geen belangrijke post mist
  • Gratis opname in het Nationaal Overledenenregister

Vraag de nabestaandenservice direct aan

Wat kost het?

Hoeveel je betaalt voor de nabestaandenservice, hangt af van het aantal maanden dat je post wilt laten doorsturen. Je vindt het tarief per doorzendperiode in onderstaand overzicht.

PeriodeTarief (incl. btw)
1 maand€ 6,95
3 maanden€ 18,95
6 maanden€ 36,95

Je kunt betalen met iDEAL of met creditcard.

Hoe werkt het?

Je kunt de nabestaandenservice aanvragen als familielid van de overledene of als de executeur van het testament. Dat doe je in 5 stappen:

  1. Vul de gegevens in van de overledene en van de aanvrager
    Ga naar de nabestaandenservice. Vul jouw persoonlijke gegevens en die van de overledene in. Vermeld daarbij wat jouw relatie tot de overledene is. Let op: blijft er iemand achter op het adres met dezelfde achternaam? Dan kun je de nabestaandenservice niet aanvragen.
  2. Upload de overlijdensakte
    Bij je aanvraag van de nabestaandenservice zijn wij wettelijk verplicht om de overlijdensakte te controleren. Houd daarom een digitale kopie of foto van de overlijdensakte bij de hand.
  3. Vul de adressen in
    Vul het adres in van de overledene. En geef vervolgens het doorzendadres door. Dit is het adres waar we de post naartoe zullen sturen.
  4. Kies de periode voor het doorsturen van de post
    Bepaal hoe lang je de post wilt laten doorsturen. Je kunt kiezen uit 1, 3, of 6 maanden.
  5. Verstuur de aanvraag en ontvang de bevestigingsmail
    Na de aanvraag ontvang je een bevestiging per e-mail. 4 dagen nadat we de overlijdensakte hebben gecontroleerd, start het doorsturen van de post. Je ontvangt een tweede e-mail zodra de definitieve startdatum bekend is.

Voorwaarden

Goed om te weten: de nabestaandenservice geldt niet voor alle soorten post en pakketten.

Wat sturen we wel door?

  • Alle geadresseerde post waar de achternaam van de overledene op staat
  • Post die PostNL bezorgt
  • Post die door de brievenbus past (38 x 26,5 x 3,2 cm) én lichter is dan 2 kg

Wat sturen we niet door?

  • Pakketten
  • Post die andere logistieke dienstverleners bezorgen
  • Post geadresseerd aan een postbus
  • Post gericht aan een NAPO-adres (Netherlands Army Post Office)
  • Aangetekende brieven
  • Ongeadresseerde post zoals reclamedrukwerk

Vraag de nabestaandenservice direct aan

Algemene voorwaarden Ontvangerservices