Eigen platformtechnologie draagt bij aan de ambitie van PostNL om de favoriete bezorger te zijn. Onlangs wonnen wij een Computable Award voor een machine learning-algoritme dat de ontvanger dankzij voorspellende gaven meer controle geeft over het bezorgmoment van een pakket. Platform Owner Bram Grijzen legt uit waarom het zo belangrijk is en hoe het werkt.

Schaalgrootte is en blijft voor PostNL essentieel om onze service tegen de juiste prijs te kunnen leveren. Daarnaast moeten we de juiste technische capabilities hebben om onze klanten – verzenders en ontvangers – zo goed mogelijk te kunnen blijven bedienen. Als Platform Owner ben ik vooral gericht op de te ontwikkelen functionaliteit van onze platformtechnologie.

Moderne technologie is heel verraderlijk. Makkelijk snel iets nieuws kunnen maken is mooi, maar als je even niet goed oplet veroorzaak je wildgroei en verwaarloos je de ‘ability to innovate’. Je creëert een monster waarop je niet kan doorbouwen. Op de lange termijn verlies je zo juist waarde.

Orkestratie

Via ons eigen logistieke platform kunnen we snel nieuwe mogelijkheden en partners aan ons netwerk toevoegen en desgewenst ook weer loskoppelen. Zo kunnen we onze dienstverlening verbeteren en uitbreiden.

Het platform verzorgt de orkestratie tussen verzender, uitvoerder en ontvanger. Op basis van data en intelligentie wordt een verzending optimaal gerouteerd en afgehandeld. Een ‘judge module’ beslist automatisch wat er met de order moet gebeuren, hoe en wanneer er moet worden afgeleverd, en welke uitvoerder daar het beste bij past. En daarbij willen we onze klanten uiteraard zo veel mogelijk controle geven over de bezorging van hun pakket.

Machine learning

Een belangrijk element is het machine learning-algoritme, dat direct na ontvangst van de voormelding voorspelt of de verzender een pakket nog dezelfde dag bij PostNL aanlevert. Hierdoor kunnen we al heel vroeg in het proces inschatten wat de verwachte bezorgdatum van een pakket is, waardoor ontvangers meer tijd hebben om de bezorging te wijzigen.

Het voordeel voor de ontvanger is meer grip op de levering, waardoor onze hit rate – de daadwerkelijke aflevering van een pakket – omhoog gaat. Dat verlaagt de logistieke kosten en verhoogt de klant tevredenheid, win-win.

Het model is ontwikkeld door de datascience-afdeling, en vervolgens van Python naar Java-code omgezet en geïmporteerd in ons platform. De award-winnende oplossing performt met een halve milliseconde per voorspelling, wat echt razendsnel is.

Toleranties

Op basis van de data en intelligentie in ons logistieke platform kunnen we zendingen optimaal routeren en afhandelen. Door externe data met onze eigen transactionele gegevens te combineren maken we pakketorders – de aankondiging door een webshop dat er een pakket verstuurd gaat worden’ – omgevingspecifiek: het systeem weet waar het pakket naartoe moet en kent de context en voorkeuren van de ontvanger.

Zo kunnen ontvangers straks een veilige plek doorgeven waar een pakket bij afwezigheid kan worden neergelegd. Wanneer de verzender heeft betaald voor een service waarbij een handtekening voor ontvangst gevraagd wordt, kunnen we dat natuurlijk niet doen Het systeem is in staat om hiervoor de juiste afweging te maken.

Ander voorbeeld: voor de uitvoerder zijn de maximale afmetingen van een pakket relevant. Niet elk product kan bijvoorbeeld op de fiets worden afgeleverd. Bij overschrijding van de voor de uitvoerder vastgestelde toleranties geeft het event management platform een melding en wordt er een op basis van de nieuwe informatie een alternatief verzendplan gemaakt.

Intrinsieke motivatie

Voor een groot bedrijf is PostNL behoorlijk tech savvy. We gingen als eerste volledig naar de cloud, wat de basis vormt voor verdere ontwikkelingen. We maken stappen met het opruimen van legacy en ontwikkelen nieuwe digitale capabilities zoals orkestratie en routering.

We rekken low-code-technologie maximaal op en combineren dit in ons platform met onder andere event streaming en machine learning. Onze volumes en performance zijn daarbij ongekend hoog. Verder meten we alles wat we doen. We weten precies welke technologiekeuze welke waarde toevoegt. Onze developers zien daarmee direct de impact en zijn zich hierdoor bewust van de context waarin ze werken.

Ik geloof erin dat software ontwikkelen gaat over waardecreatie en dat intrinsieke motivatie de drijvende kracht achter innovatie is. Daarom drink ik graag virtueel een kop koffie met gepassioneerde engineers. Qua ‘digital at the core’ zijn we mogelijk de perfecte match!

Meer weten?

Neem contact op met Bram Grijzen:
+31(0)6 13 91 72 24


Lees ook Insight Story Dipro Chatterjee over over het strategische belang van het in eigen huis ontwikkelde event management platform en Challenge 1: Ronald Allard over het samen bouwen van een logistic tech company.

Bekijk alle blogs