Postnl.nl

Ronald Allard

Technology Lead bij PostNL

CHALLENGE - "Door IT slim in te zetten, kunnen we een efficiënt proces runnen én optimaal inspelen op de wensen en voorkeuren van onze klanten. Maximale benutting van data, verregaande automatisering en het ontwikkelen van nieuwe digitale diensten zijn fundamenteel."

De enorme groei in de pakketbezorging stelt ons als PostNL voor grote logistieke uitdagingen. Ook willen we onze klanten maximale flexibiliteit bieden, bijvoorbeeld door verzenders en ontvangers zoveel mogelijk controle over het tijdstip en de manier van bezorging te geven. Dit vraagt om versnelde digitalisering, waarbij mensen met de juiste engineering skills een sleutelrol spelen. Als Technology Lead help ik deze transformatie realiseren.

Company challenge

Wij draaien als PostNL enorme volumes. Al voor de coronacrisis verwerkten we elke dag bijna één miljoen pakketten. Inmiddels zijn dat er behoorlijk wat meer. Die pakketten moeten allemaal elke dag gecollecteerd, gesorteerd, gerouteerd en bezorgd worden. Door IT slim in te zetten, kunnen we een efficiënt proces runnen én optimaal inspelen op de wensen en voorkeuren van onze klanten. Maximale benutting van data, verregaande automatisering en het ontwikkelen van nieuwe digitale diensten zijn fundamenteel.

We hebben in de afgelopen jaren al veel bereikt in de digitalisering van ons bedrijf. Elk individueel pakket beweegt in principe al op z’n eigen unieke manier door het steeds intelligentere logistieke proces – hoe is afhankelijk van onder meer voorkeuren en kennis van de verzender en de ontvanger. Dit realiseren en optimaliseren we door te sturen op basis van data en geautomatiseerde business rules.

Als PostNL zijn we sterk data-driven. We zetten de stroom aan gegevens rondom de transacties en pakketten in voor een optimale executie. Dit doen we in real-time en samen met de partners in ons netwerk. In een veranderende wereld en businesscontext vernieuwt onze technologie continu mee.

Technology challenge

Als Technology Lead is mijn uitdaging dat je niet alleen nu een oplossing wilt uitrollen, maar ook op de langere termijn moet kunnen inspelen op nieuwe mogelijkheden en veranderende behoeften. Die combinatie van continuïteit en wendbaarheid vraagt om een aanpak over drie assen: platformen met autonome teams, de juiste technologiekeuzes en optimale samenwerking.

We hebben ervoor gekozen om dedicated teams in te richten op duidelijk afgebakende platformen, waarbinnen een team zelfstandig beslissingen neemt. Architectuur is leidend om al die platformen en hun verantwoordelijke teams goed te laten samenwerken. Zo borgen we snelheid, wendbaarheid en samenhang.

Onze IT draait volledig in de cloud. Ons datacentrum is al geruime tijd geleden gesloten en vervangen door onze multicloudstrategie. Hierbij kiezen we voor de beste cloud per domein binnen onze architectuur. We ontwikkelen steeds meer cloud-native en op basis van open source producten en technologieën.

Continuïteit van onze systemen is binnen PostNL extreem belangrijk. Het garanderen dat systemen blijven werken en toch frequent kunnen worden aangepast aan de nieuwe inzichten en uitdagingen vergt continu aandacht. Voor alle kritieke systemen en platformen binnen ons applicatielandschap gebruiken we daarom uitgebreide CI/CD-pipelines die geautomatiseerde en gecontroleerde livegang borgen.

Personal challenge

Vanuit mijn achtergrond in engineering en mijn bijna 13 jaar lange historie bij het bedrijf vind ik de uitdaging die PostNL is aangegaan mooi en stoer: een echte ‘logistic tech company’ worden! Ik vind het geweldig om dit vanaf het begin mee te kunnen maken.

Engineering is altijd belangrijk geweest binnen PostNL, maar het werk werd vooral door partners gedaan. We staan daardoor nog niet echt bekend als techbedrijf. Ons doel voor de komende twee jaar is dat we alles waarop we ons kunnen onderscheiden in de markt in eigen huis gaan organiseren. We hebben daarbij primair gekozen voor Mendix, C#, Java, Javascript en Python. En al onze logistieke systemen draaien in de AWS-cloud.

Als Technology Lead draag ik bij aan het opzetten van een schaalbare engineering community binnen PostNL: eerst met een relatief klein aantal hoog-effectieve mensen en teams, en die effectiviteit behouden wanneer we gaan opschalen. De komende maanden en jaren gaan we zo’n 150 tot 200 mensen aannemen – ik ben voor hen een klankbord met een directe lijn naar de CTO.

Ik zie mezelf vooral als verbinder en aanjager. Mijn persoonlijke uitdaging is engineers zo goed mogelijk te ondersteunen, zodat ze binnen de teams optimaal tot hun recht komen. Daarnaast is het zaak ook de teamoverstijgende samenwerking te stimuleren. Zodat niet elk team het wiel opnieuw hoeft uit te vinden als het gaat om toepassing van technologie binnen het IT-platform. Door het organiseren van de engineering community op deze punten werken we aan een goed evenwicht tussen eigen verantwoordelijkheid en bedrijfsbrede optimalisatie.

Opportunity's

We zijn nu druk bezig om binnen alle ontwikkelteams de juiste rollen en competenties in te vullen. Bij voorkeur met mensen met een hart voor zowel de logistiek als voor de 24x7 mission critical IT die erachter zit. Daarom treden we actief naar buiten om software engineers te laten zien aan welke interessante oplossingen ze hier kunnen werken.

Het doel is om in de komende jaren met ons in-house engineering team, aangevuld door onze partners, klanten steeds beter te bedienen door in hoog tempo, met een hoge frequentie onderscheidende functionaliteit toe te voegen aan alle systemen die daarbij een rol spelen.

Dit vraagt om engineers met een sterke visie en die niet bang zijn voor complexe uitdagingen. We zoeken mensen die deze reis willen aangaan, en meebeslissen over de route naar een echt digitaal bedrijf!

Meer weten?

Neem contact op met Ronald Allard.

Ronald Allard

+31(0)6 10 93 54 69

Lees ook Insight Story Dipro Chatterjee over over het strategische belang van het in eigen huis ontwikkelde event management platform en Breaking Dev News 1 Bram Grijzen over een machine learning-algoritme dat de ontvanger dankzij voorspellende gaven meer controle geeft over het bezorgmoment van een pakket.