Met de transitie naar een ‘postal tech company’ wil PostNL gelijke tred houden met de wereldwijde digitale en technologische evolutie. Dipro Chatterjee helpt deze ambitie als Lead Software Engineer realiseren. Hij vertelt over het strategische belang van het in eigen huis ontwikkelde event management platform.

Ik ben onlangs gestart als Lead Software Engineer en verantwoordelijk voor betrouwbare software ter ondersteuning van ons businessproces. Daarmee hebben mensen zoals ik impact op het leven van alle Nederlanders. Omdat feitelijk iedereen klant is van PostNL hebben we allemaal belang bij een optimale dienstverlening. Als engineers dragen we hier in belangrijke mate aan bij.

Schaalbare applicaties

Ik werk zo’n tien jaar als software engineer en ben al mijn hele loopbaan betrokken bij digitale initiatieven en ontwikkelingen die het leven van mensen beter en gemakkelijker maken. Vanuit die optiek ben ik erg enthousiast over de transitie van PostNL naar een logistiek technologiebedrijf. De in-house ontwikkeling van unieke software en de inzet van cutting edge technologie zijn daarbij cruciaal.

Mijn rol is te bepalen welke oplossingen en vaardigheden nodig zijn om onze ambities te realiseren. Ik heb ruime ervaring met het opleveren van schaalbare applicaties en businessactiviteiten – onder andere binnen fintech en media. Mijn uitdaging binnen PostNL is daarmee volledig in lijn. De meeste van mijn collega’s hebben overigens een vergelijkbare achtergrond.

Realtime reageren

Het event management platform is een van de eerste en meest prominente thema’s op onze interne ontwikkelagenda. Als verantwoordelijke team zijn we daarmee feitelijk de benchmark voor alle toekomstige technologie-initiatieven binnen PostNL. We leggen hier de basis voor de beoogde engineering cultuur.

Het platform bevindt zich in het hart van onze logistieke operatie. Door de combinatie van IoT, edge, cloud en analytics kunnen we de reis van een pakket volledig digitaal volgen. Relevante voorvallen worden verzameld in een centrale ‘event box’ en geanalyseerd door onze eigen geavanceerde cloud native software. Dit geeft inzicht in het proces, eventuele verstoringen en trends. Als PostNL kunnen we daarop vervolgens acteren.

We gebruiken het platform onder meer voor de optie ‘bezorging wijzigen’, wat een belangrijk onderdeel is van onze klantervaring. We breiden de mogelijkheden uit en voegen nieuwe zaken toe, zoals het realtime monitoren en optimaal routeren van pakketten. Wanneer iets moet worden afgeleverd bij een vermoedelijk frauduleuze ontvanger, kunnen onze e-commercepartners straks sneller interveniëren.

Met het event management platform kunnen we dus realtime op zaken reageren en automatisch beslissingen nemen wanneer dat nodig is. Onze logistieke operatie wordt daarmee in toenemende mate agile, zelfhelend en anti-fragiel.

Engineering cultuur

Om als PostNL leidend te blijven in een tijd van drastische verschuivingen van fysiek winkelen naar e-commerce is de transitie naar een techbedrijf de enige optie. De afgelopen tien jaar is met een volledige migratie naar de cloud met succes geanticipeerd op een digitaliserende economie en samenleving.

Een cloud-native softwarearchitectuur is de sleutel om met een minimale operationele belasting 24x7 grote hoeveelheden data te verwerken en optimale schaalbaarheid van applicatiestacks te realiseren. Developers kunnen zich zo concentreren op wat belangrijk is: de ontwikkeling van waardevolle oplossingen.

We bevinden ons momenteel op een kantelpunt naar een totaal ander bedrijf. Dat maakt het voor ons als engineers erg spannend en interessant. Als je impact wilt hebben op de ontwikkelingen en het leven van zeventien tot achttien miljoen mensen, dan denk ik dat er vandaag de dag in feite twee opties zijn: health tech of postal tech. Gezien de historie en ontwikkelingen is PostNL op dit moment de plek waar je moet zijn.

Meer weten?

Neem contact op met Dipro Chatterjee:
+31(0)6 13 92 31 43


Lees ook Breaking Dev News 1 Bram Grijzen over een machine learning-algoritme dat de ontvanger dankzij voorspellende gaven meer controle geeft over het bezorgmoment van een pakket en Challenge 1: Ronald Allard over het samen bouwen van een logistic tech company.

Bekijk alle blogs