Bestellen: je klant in controle
De ideale pakketreis begint al voordat je klant nog überhaupt in de buurt van je checkout is. Die start met het instellen van bezorgvoorkeuren. Je klant kiest uit bezorging thuis, bij een pakketpunt, in een pakketautomaat, of op een afgesproken plek. Er zijn legio mogelijkheden. Eenmaal in je checkout kan je klant met 1 druk op de knop zijn gegevens automatisch invullen en zijn adres wordt gecontroleerd. Dat scheelt tijd waardoor je klant door de checkout vliegt en sneller converteert. En voorkomt onnodige retouren omdat een adres niet klopt!
En route: met systemen die samenwerken
Zodra de bestelling binnen is, meld je deze (automatisch) aan bij je bezorgpartij. Alle bezorggegevens worden meteen meegestuurd. Dankzij slimme koppelingen houden jij én je klant het hele proces in de gaten. Bezorging aanpassen? Geen probleem. Met een druk op de knop in een mail of in de app regelt je klant een bezorgmoment of -plaats die beter uitkomt.
Ondertussen ben jij de bestelling aan het picken, verpakken en lever je ‘m aan bij je bezorgpartij. Die haalt het pakket op of je brengt het wanneer het jou uitkomt naar een pakketpunt of depot. Of je hebt voor fulfilment gekozen en het hele fysieke proces van picken en packen uitbesteed. In dat geval levert je fulfilmentpartij de pakketten aan bij de bezorgpartij. Na sortering en distributie gaat het pakket mee met de bezorger, die het op het gekozen moment aflevert. Een bezorgscan sluit het proces af.

En route: realtime digitale updates
Klanten willen tot op de minuut zien wanneer ze hun pakket kunnen verwachten. Ook jij als verzender krijgt direct een bevestiging als de bezorging is gelukt. Zo blijft iedereen op de hoogte. Goede track & trace is megabelangrijk voor je klantenservice. Kies voor een partij waarbij je klanten elke stap kunnen volgen, pushnotificaties via een bezorgapp kunnen krijgen en waarbij ze bijvoorbeeld rechtstreeks navraag kunnen doen bij de bezorger over hun pakket. Hou nauwkeuriger de track & trace, hoe minder vragen bij je klantenservice. Dat scheelt je tijd en geld.
Retour: ultiem retourgemak
Iets retour sturen is in de ideale pakketreis makkelijk voor je klanten. Niet voor niets checkt het merendeel van de online shoppers eerst je retourbeleid voor ze een aankoop bij je doen. De klant brengt het pakket naar een afleverpunt. Je klant meldt de retour aan op je website of het verzendlabel werkt ook voor retour. Afgeven is makkelijk: bij een pakketautomaat, pakketpunt of bij de boodschappenbezorger of pakketbezorger aan de deur. Zowel jij als je klant volgen het pakket ook weer digitaal terug via track & trace. Goed om te weten: een goede retourervaring zorgt voor meer herhaalaankopen!

Download de perfecte pakketroute
Kortom: een slimme pakketroute- zowel digitaal als fysiek - geeft klanten controle en vertrouwen. Dat zorgt voor tevredenheid, tevreden klanten én herhaalaankopen. Toekomstmuziek? Zeker niet. Bekijk hoe we bij PostNL de perfecte route hebben voor jouw pakket.
Op zoek naar meer?
Groei internationaal
Notbranded werd de snelst groeiende webshop met brievenbuspakjes.
E-commerceplein
Overzicht van alle tips, klantcases en artikelen op het e-commerceplein. Filter op je interesses.
Ik weet genoeg!
Overtuigd van PostNL? Maak een zakelijk account aan en start met versturen.