Conversieboosters voor je checkout
Je webshop draait lekker, klanten klikken enthousiast door… maar net voor het afrekenen haken ze af. Herkenbaar? Dan ben je niet de enige. Maar door te focussen op 3 dingen – vertrouwen, eenvoud en keuzevrijheid – kun je het verschil maken.
1. Vertrouwen in je checkout
17% haakt af vanwege vertrouwen
Bied je klanten een vorm van social proof door keurmerk(en). Denk aan partijen waar je mee samenwerkt, je Trustpilot-score en de betaalopties die je biedt. Dit straalt vertrouwen en kwaliteit uit. Klanten nemen dat mee hun aankoopbeslissing. Verstuur je met PostNL? Zet dan Bekend bij PostNL in je checkout. Je bezoekers zien dan het vertrouwde PostNL-logo in je checkout. Met 1 klik zien ze ook je webshopprofiel met belangrijkste bezorginformatie. Dat geeft vertrouwen.
Conversieboosters ervaringen
Bert Hofstede Ledlampenkopen.nu
Guido Wattel Eigenaar Superyoga
2. Eenvoud in je checkout
90% haakt af als ze een account moeten maken
Langer dan een minuut gegevens invullen is al een no-go. Dus geen overbodige stappen zoals verplicht een account aanmaken. En zorg ervoor dat gegevens razendsnel aangevuld worden door een adrescheck. Nog sneller door de checkout? Voor de ruim 9 miljoen PostNL-accounts is er de optie Invullen met PostNL. Dan kan je klant met 1 druk op de knop met zijn accountgegevens alles invullen.
3. Keuzevrijheid in je checkout
50% haakt af als hun favoriete bezorgmogelijkheid ontbreekt
Consumenten zijn dol op controle. Ze willen zelf bepalen waar en wanneer hun pakket wordt bezorgd. Sterker nog, uit onderzoek van Q&A Retail in 2024 bleek dat webshops met bezorgopties in de checkout gemiddeld 23% meer verstuurden dan webshops zonder. Bied ze dus keuzevrijheid in bezorgopties. Bezorgopties voeg je makkelijk toe met een API of plugin. Echt zonde als je die conversie laat liggen!
Indrukwekkende conversieresultaten
Wil je het je klanten extra makkelijk maken bij het afrekenen? Laat ze dan kiezen voor ‘Bestellen met ons’. In plaats van zelf alles invullen, ronden ze hun bestelling af via onze app. Supersnel én veilig. Ze loggen in met hun PostNL-account en klaar. Geen gedoe, geen handmatig werk. We hebben 9 miljoen gebruikers. Grote kans dus dat jouw klant al een account heeft. Met ‘Bestellen met ons’ maak je van je checkout een vlotte, complete én prettige ervaring. Dat zie je terug in je conversie én in blije klanten.
Conversieboosters ervaringen

Richard van den Bogaard Eigenaar ExamenOverzicht

Rob van Lemmen Bagageonline

Maarten Swemmer CTO Homed-IQ

Checkoutboosters voor meer conversie
Verstuur je met PostNL? Deze tools kun je direct inzetten in je checkout:
- Bekend bij PostNL
- Adrescheck
- Invullen met PostNL
- Bezorgopties
- Bestellen met PostNL
Op zoek naar meer?
Bekend bij PostNL
Bekend bij PostNL bewijst dat je te vertrouwen bent door een eigen webshopprofiel.
E-commerceplein
Overzicht van alle tips, klantcases en artikelen op het e-commerceplein. Filter op je interesses.
Anti-phishing
Klaar met phishing? Wij ook! Daarom hebben we een extra veiligheidscheck.