Wat gaat PostNL doen?
PostNL verzorgt voortaan de invoeraangifte voor zendingen naar de Verenigde Staten. Wij doen de aangifte en schieten de importheffingen voor. Deze worden achteraf, inclusief administratiekosten, toegevoegd aan je PostNL factuur.
Let op: Houd er rekening mee dat je in jouw afrekenproces in je webshop de importheffingen van te voren berekent en optelt bij het eindtotaal naar jouw klant. Net zoals je de verzendkosten meerekent in de online winkelwagen.
Wil je van deze dienstverlening gebruikmaken? Dan vragen we je een aanvulling op je contract te ondertekenen. De documenten hiervoor vind je in de zakelijke omgeving van PostNL onder Nieuwsberichten: Bereid je nu voor: weer versturen naar de Verenigde Staten.
Veelgestelde vragen
Met de nieuwe importregels in de Verenigde Staten (VS), zijn er een aantal dingen veranderd.
Amerikaanse klanten in jouw webshop moeten namelijk meer gaan betalen voor het bestellen van producten die buiten de VS geproduceerd zijn. Hiervoor moet nu invoerbelasting betaald worden. Zorg ervoor dat je weet hoeveel invoerbelasting over jouw producten berekend wordt. Zo kun je dit direct doorberekenen aan jouw klanten, en betaal je ze niet zelf. De extra kosten bereken je makkelijk zelf met deze online tool.
Nieuwe regelgeving
Sinds 29 augustus 2025 is de vrijstelling van invoerrechten voor zendingen tot $800 vervallen. Dat betekent dat er nu voor álle zendingen naar de VS invoerbelasting wordt gerekend, ongeacht de waarde.
- Brieven met postzegel
- Partijenpost
- Cadeaus (gifts) van consument naar consument onder de $100, zónder commercieel belang. Zakelijke giften zijn niet meer toegestaan zonder daar invoerbelasting over te betalen.
Ja, dat kan nog steeds voor consumenten. Een gift is een item dat je geeft zonder dat daar iets tegenover staat. Voor zakelijke relaties mag je geen gifts meer versturen. Consumenten kunnen cadeaus onder de $100 sturen naar ontvangers in de VS. Je moet dan wel nog steeds de juiste douanegegevens invullen bij het aanmaken van de zending.
Let op: een bestelling via een webshop die direct naar de ontvanger wordt gestuurd, telt als zakelijke transactie. Dat mag dus niet meer als gift.
Wat kan ik doen?
We hebben een Postal Delivery Duties Paid (PDDP) oplossing. Daarmee doen wij de invoeraangifte voor alle zakelijke zendingen naar de VS.
Wat wij voor je doen:
- Wij doen de aangifte
- Wij schieten de importheffingen voor
- Jij krijgt die kosten achteraf op je PostNL-factuur
Hiervoor moet je een aanvulling op je contract tekenen. Zodra we die hebben verwerkt, kun je weer pakketten naar de VS versturen. Houd rekening met één tot twee dagen verwerkingstijd.
Je kunt de aanvulling op je contract vinden in dit bericht.
Verstuur je via PostNL op rekening en heb je geen vast contract? Zorg er dan voor dat je het document alsnog ondertekent en naar ons opstuurt volgens de instructies in het document. Daarna kun je weer versturen naar de VS.
Je geeft toestemming dat wij de invoerheffingen voorschieten en die kosten achteraf bij jou in rekening brengen.
Bereken de invoerheffingen vooraf en verwerk ze in het afrekenproces van je webshop. Zo blijft het totaalbedrag duidelijk voor je klanten én voorkom je dat jij voor onverwachte kosten komt te staan. De kosten bereken je makkelijk met een online tool.
Zorg er dus voor dat je de invoerbelasting niet zelf betaalt, maar doorberekent aan je klant.
- Bereken vooraf wat Amerikaanse klanten aan importheffingen moeten betalen
- Maak een overzicht van alle producten die je naar de VS stuurt
- Bepaal per product het correcte land van oorsprong
- Zoek de juiste 10-cijferige HS-code
- Pas je douaneformulieren en productlabels aan
Bij het aanvragen van labels moet je naast de standaardvelden ook deze gegevens invullen:
Afzender:
- Bedrijfsnaam
- Straatnaam en huisnummer
- Plaats
Geadresseerde:
- Volledige naam
- Straatnaam en huisnummer
- Plaats
- Staat/provincie
Douane-informatie:
- Land van oorsprong (bepaalt de invoerbelasting)
- ShipmentType: altijd ‘commercial’
Douanegegevens (in het Engels):
- HS-code (10 cijfers, beschrijft het type product. Zie Harmonized System-code)
- Waarde per artikel (in euro’s of Amerikaanse dollars)
- Duidelijke omschrijving van de goederen (bijv. “Cotton T-shirt” ipv "clothing")
- Land van oorsprong (waar het product is gemaakt of substantieel bewerkt)
Kosten
- Verzendkosten: die blijven zoals ze zijn
- Invoerbelasting: verschilt per land van oorsprong. Bijvoorbeeld 15% voor Europa, 35% voor China
- Vergoeding voor PostNL: voor het doen van de aangifte en het voorschieten van de kosten
Je ziet deze kosten terug op je factuur. Zorg ervoor dat je deze kosten vooraf berekent en doorberekent aan je klanten. Zo voorkom je dat je zelf voor de kosten opdraait.
Er bestaat momenteel geen lijst met actuele handelstarieven. Via deze online tool bereken je de kosten die de Amerikaanse douane van jou wil ontvangen. De tool houdt rekening met de handelstarieven per land.
Andere vragen
In veel gevallen beide:
- Op het douaneformulier/commerciële factuur
- Fysiek op het product of de verpakking, in het Engels (bijv. Made in Netherlands)
Voor sommige productgroepen (textiel, elektronica, speelgoed) is fysieke markering wettelijk verplicht.
- Vertraging bij inklaring
- Mogelijke terugzending
- Boetes of naheffingen voor de ontvanger
- Inbeslagname bij ernstige fouten
Ja. Vermeld per producttype apart (in het Engels):
- Omschrijving
- Aantal
- Waarde
- HS-code
- Land van oorsprong
Bijzondere bestemmingen
Er zijn een aantal zogenoemde ‘niet-geïncorporeerde territoria’ van de Verenigde Staten. Deze bijzondere gebieden zijn helaas nog niet bereikbaar om goederen naar te verzenden. Puerto Rico is hier een voorbeeld van. Kijk voor de laatste updates op onze actuele vertragingen-pagina.