Uw pakket ophalen bij een PostNL-locatie

Zó geregeld

Bezorgen we uw pakket bij een postkantoor, PostNL Pakketpunt of in de Pakket- en briefautomaat? Dan ziet u in Track & Trace – of op het bericht dat de bezorger bij u achterlaat – waar en wanneer u het pakket kunt ophalen. En of u zich bijvoorbeeld moet legitimeren of betalen voor het pakket. Alles wat u verder moet weten, leest u hieronder.

Legitimatie mee?

In sommige gevallen moet u zich legitimeren om uw pakket in ontvangst te nemen. Dit is afhankelijk van het type zending. Wilt u zeker weten of u zich moet legitimeren? Kijk dan op Track & Trace. Of neem voor de zekerheid gewoon uw (geldig) legitimatiebewijs mee.

Legitimatiebewijzen zijn:

  • een paspoort
  • een rijbewijs
  • een Europese identiteitskaart

Tekenen voor ontvangst

Soms vragen we u om een handtekening als u uw pakket gaat ophalen. Bijvoorbeeld als de afzender het pakket aangetekend heeft verstuurd.

Wel of niet betalen?

Het kan zijn dat u moet betalen om uw pakket in ontvangst te nemen. Bijvoorbeeld als u iets heeft gekocht op internet met betaling bij ontvangst. Of als uw pakket afkomstig is uit het buitenland.

Pakket laten ophalen door iemand anders

Wilt u uw pakket laten ophalen door iemand anders? Dat kan alleen met het bericht dat u van ons heeft ontvangen. Degene die uw pakket komt ophalen moet zich altijd legitimeren. Ook vragen we hem of haar naar uw adresgegevens.

Pakket- en briefautomaat

Met de Pakket- en briefautomaat verstuurt én ontvangt u uw pakket nog eenvoudiger. U heeft met deze automaat 7 dagen per week, 24 uur per dag toegang tot uw pakket. Er staan Pakket- en briefautomaten in Almere, Breda en Tilburg. PostNL blijft het netwerk van Pakket- en briefautomaten uitbreiden.

Niet opgehaalde pakketten

We bewaren uw pakket twee weken voor u op de PostNL-locatie. Bij een Pakket- en briefautomaat heeft u 72 uur de tijd. Niet opgehaalde pakketten sturen we terug naar de afzender.