Menu

Track & trace

Volg je pakket of aangetekende brief op elk moment

Track & trace is een handige manier om je zending met barcode online te volgen. Ook als verzender volg je jouw zending eenvoudig online of met de PostNL-app.

Track en trace PostNL

Volg je pakket

Adres van de ontvanger is in:

Hoe werkt het?

Zodra je een barcode hebt kun je de zending online volgen. Of gebruik de PostNL-app. We tonen het bezorgmoment en de locatie.

Pakket of aangetekende brief volgen (met track & trace)

Volg je zending eenvoudig online in 4 stappen:

  1. Zorg dat je de barcode van de zending bij de hand hebt. Je vindt die code op het verzendbewijs of bijvoorbeeld in de e-mail van de online winkel waar je een aankoop hebt gedaan.
  2. Vul de barcode in. Dit nummer begint meestal met '3S' of '2S' en bevat verder een combinatie van cijfers en letters. Typ de barcode in zonder spaties.
  3. Vul de postcode van de ontvanger in.
  4. Klik op 'Zoeken'. De informatie over de locatie van de zending verschijnt nu.
Volg je pakket

Een internationale zending volgen

Volg je zending naar het buitenland. Selecteer het land van bestemming en vul de barcode in. Vervolgens klik je op ’Vind pakket‘. De informatie verschijnt nu op het scherm. 

Ontvang je geen resultaat? In veel gevallen is je zending gewoon aangekomen. PostNL is voor de track & trace-gegevens afhankelijk van gegevensuitwisseling met onze internationale partners. Zij zijn niet altijd in staat om de bijbehorende track & trace-gegevens (tijdig) door te geven.

Zelf je bezorgtijd of -plaats kiezen

Komt de bezorging niet goed uit? Kies dan zelf waar en wanneer je je pakket wilt ontvangen. Je ziet de mogelijkheden de track & trace omgeving.

Je kunt kiezen voor:

  • bezorging op een ander moment (overdag of ‘s avonds).
  • bezorging bij de dichtstbijzijnde PostNL-locatie.

Zodra wij het pakket hebben ontvangen (meestal in de avond), kun je je keus aan ons doorgeven. Dit kan tot uiterlijk 6:00 uur s’ ochtends op de dag van bezorging.

Bezorger gemist?

Als je niet thuis bent probeert de bezorger het pakket eerst af te geven bij de buren. Lukt dit niet, dan laat de bezorger een bericht voor je achter. We komen standaard de volgende werkdag nogmaals langs met jouw pakket. Je kunt ook zelf een tijd- of plaats kiezen. Dit kan met de code op het bericht die de pakketbezorger achterlaat. Je kunt je keus tot 22:00 uur aan ons doorgeven.

Lukt het ook de tweede keer niet om je pakket te bezorgen? Dan bewaren we het op een PostNL-locatie bij jou in de buurt. Je hebt dan 1 week de tijd om het pakket op te halen. Daarna sturen we het terug naar de afzender.

Vergeet niet om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen als je het pakket ophaalt, anders mogen wij het pakket niet meegeven.

Track & trace: ook voor internationale post

Track & trace wordt door meerdere landen ondersteund. Wil je weten of het land van bestemming deze optie aanbiedt? Bekijk de landenlijst track & trace.