Duurzame oplossingen voor de binnenstad

PostNL wil voorop lopen in duurzame logistiek. De losse pakketten, meestal gericht aan consumenten, bezorgt PostNL met haar bekende pakkettenbusjes. De bestelwagens van PostNL zullen in 2025 uitstootvrij zijn in 25 binnensteden. Daarnaast zet PostNL Licht Elektrisch Vracht Vervoer in, zoals cargobikes, voor de distributie van zakelijke post en pakketten.


Met het initiatief Stadslogistiek wil PostNL een stap verder zetten in het verduurzamen van de logistiek in Nederland. Want waarom zouden we alleen de bezorging van pakketten aan consumenten verduurzamen? Stadslogistiek helpt bedrijven hun pallets en rolcontainers met goederen zo duurzaam mogelijk te ontvangen.

Stadshub voor gebundeld zakelijk transport

“In een aantal steden werken we al met zogeheten stadshubs. Ook in Den Haag, Nijmegen, Utrecht en Amersfoort hebben we, samen met lokale logistieke ondernemers, stadshubs ingericht aan de rand van de stad. Daar worden zakelijke goederen gebundeld, voordat we ze met elektrische vrachtwagens de stad in brengen,” vertelt Suzanne Debrichy, Commercieel manager stadslogistiek bij PostNL. Ze houdt zich bezig met duurzame stadslogistiek en legt uit dat dit een complex krachtenspel is: “We werken samen met allerlei lokale en landelijke partijen zoals bedrijven, gemeentes en experts. Dat betekent dat we veel overleg hebben, om iedereen op één lijn te krijgen. Want hoe meer partijen meedoen, hoe groter de kans van slagen. In Den Haag zorgen we nu, samen met Business Partner Djinny, dat alle facilitaire stromen van de Rijksoverheid duurzaam bezorgd worden. Van printpapier tot schoonmaakproducten. Die goederen worden door verschillende leveranciers op de hub afgeleverd en daarna brengen wij ze in één keer naar de overheidslocaties.”

Vanaf één hub naar 220 locaties

De stadshub is een succes, legt Suzanne uit: “Vanaf de hub in Den Haag bezorgen we nu gebundelde leveringen op zo’n 220 locaties in de stad. Dat doen we niet alleen voor het Rijk, maar ook voor de gemeente, meerdere ministeries en organisaties als Shell, TNO en Nationale Nederlanden. Het grote voordeel is dat onze klanten minder contactmomenten hebben, met nog maar één keer een bezorger aan de deur in plaats van meerdere bezorgers per dag. Bovendien rijden er minder busjes door de stad en wordt door de uitstootvrije bezorging de lucht weer iets schoner.”

Minder druk in de binnenstad

“Zo’n 5 tot 7% van de logistieke vervoersbewegingen in een binnenstad is afkomstig van de bezorging van post en pakketten voor consumenten. Terwijl de zakelijke logistiek verantwoordelijk is voor veel meer bewegingen,” stelt Suzanne. “Het oprichten van Stadshubs zagen wij als een kans om bij te dragen aan het verduurzamen en verminderen van de zakelijke logistieke bewegingen”.

De stad van de toekomst

“Daarnaast kijken we ook naar de bezorging aan consumenten. Kijk, het aantal bestellingen zal niet snel afnemen en de logistiek wordt steeds belangrijker. Maar hoe krijgen we de spullen duurzaam en overlastarm bezorgd in de binnenstad? Dat zijn vraagstukken waar wij ons dagelijks mee bezig houden.”

De hele stad klimaatneutraal?

“Met duurzame stadslogistiek leveren wij een bijdrage aan het realiseren van de afspraken van de Europese klimaattop in Parijs,” legt Suzanne uit. “We zijn ons bewust van onze impact als logistiek bedrijf en nemen daarin onze verantwoordelijkheid. En dat werkt ook naar gemeentes toe: zij zoeken oplossingen voor een leefbare binnenstad. Door met alle betrokken partijen samen te werken, kunnen we samen een hele stad verduurzamen.”

Lees meer

Nieuwe logistieke hub Leeuwarden

Vanaf mei dit jaar heeft ook de stad Leeuwarden een eigen logistieke hub. “Het wordt steeds drukker in Leeuwarden. Ook het verkeer neemt toe, waaronder het bedrijfsmatige vervoer. Tegelijkertijd wil Leeuwarden een aantrekkelijke, leefbare en duurzame stad zijn met minder overlast van vrachtverkeer. Onze logistieke hub aan de rand van Leeuwarden bundelt de distributie van houdbare kantoorartikelen voor een aantal bedrijven. Alle bestellingen worden vervolgens met elektrische, kleine vrachtwagens bezorgd,” vertelt Suzanne Debrichy, Commercieel manager stadslogistiek bij PostNL.

Het doel van de pilot is om te onderzoeken of een logistieke hub in Leeuwarden haalbaar is. De pilot begint in mei 2022 en duurt tot eind 2022.?De pilot is een initiatief van de gemeente Leeuwarden, Achmea, Rabobank, de provincie Leeuwarden en Stadslogistiek van PostNL.

Leeuwarden