Aangetekend

Wil je een bewijs van versturen en ontvangst? Verstuur dan je pakket of brief aangetekend. De brief geven we persoonlijk af aan de deur, nadat de ontvanger heeft getekend. Je volgt je pakket of brief met track & trace.

Hoe verstuur ik mijn pakket aangetekend?

1. Klik op ‘Iets versturen’ en volg de stappen in het menu. Hierbij zie je vanzelf de optie om aangetekend te versturen.

Iets versturen

2. Na betaling ontvang je een e-mail met je verzendlabel. Print dit label en plak het op je post of pakket.

3. Geef je post of pakket af bij een PostNL-punt. Met onze handige locatiewijzer vind je snel een PostNL-punt bij jou in de buurt.

4. Wanneer je post of pakket afgeeft bij het PostNL-punt, krijg je een verzendbewijs met daarop een track & trace-code. Met deze code kun online de status van je post of pakket bekijken.

Wat kost het aangetekend versturen van mijn brief of pakket?

Je verstuurt je brief aangetekend al vanaf €8,55 online. Bij een PostNL-punt verstuur je je brief aangetekend vanaf € 9,05. Verstuur je een pakket aangetekend? Dan hangt de prijs af van het gewicht en het formaat van je pakket. Daar lees je meer over op de pagina over aangetekend je pakket versturen.

Is mijn pakket of brief verzekerd als ik aangetekend verstuur?

Je brief of pakket zijn verzekerd als je aangetekend verstuurt. Wel verschilt het bedrag tussen brief en pakket. Verstuur je een pakket aangetekend, dan is de inhoud is verzekerd tot € 500 bij verlies of beschadiging. De inhoud van je brief is verzekerd tot € 50 bij verlies of beschadiging.

Is de waarde van de inhoud hoger? Verstuur je pakket dan verzekerd (tot € 5.500).

Waar zie ik het bewijs van aflevering van aangetekende post of pakketten?

Als post of pakketten aangetekend zijn verstuurd, dan kunnen zowel de verzender als ontvanger de ‘handtekening voor ontvangst’ bekijken. Bij post die naar het buitenland is verstuurd is dit niet mogelijk.

Zo bekijk je de handtekening:

  • Log in met je PostNL-account. Nog geen account? Maak er eentje aan.
  • Vul de track & trace-code van je aangetekende post of pakket in en de postcode van de ontvanger.
  • Klik in het overzicht op ‘Toon details’. Als je post of pakket is bezorgd zie je hier de handtekening. Geen handtekening te zien? Het kan even duren voordat deze digitaal beschikbaar is, dus probeer het na een paar uur nog eens.

Wat gebeurt er als jullie mijn aangetekende brief of pakket niet kunnen bezorgen?

Je aangetekende brief of pakket bezorgen we niet bij de buren. We overhandigen het pas als de geadresseerde of een (volwassen) huisgenoot heeft getekend. Kunnen we het pakket of de brief niet bezorgen? Dan brengen we het naar een PostNL-punt. Is het na 2 weken niet opgehaald? Dan sturen we het automatisch en kosteloos terug naar de verzender, zowel binnen als buiten Nederland.

Mag ik aangetekende post naar een postbus versturen?

Je kunt aangetekende post en pakketten sturen naar een postbus. We leveren de post dan af bij een PostNL-punt. De geadresseerde ontvangt vervolgens een kaartje in zijn postbus met het adres van het PostNL-punt waar hij de post kan ophalen. Voor alle zekerheid vragen we de geadresseerde ook om zich te legitimeren. Is de post niet opgehaald? Dan sturen we het terug naar de afzender.

Kan ik aangetekende post of een aangetekend pakket weigeren?

Je mag als ontvanger post en pakketten altijd weigeren, dus ook als het gaat om aangetekende post. Dit doe je als volgt:

  • Geef aan bij de bezorger dat je de aangetekende post niet in ontvangst wilt nemen. De bezorger plakt dan een retoursticker op de post waaruit blijkt dat deze is geweigerd. Vervolgens sturen we de post terug naar de afzender.
  • Is de aangetekende post bezorgd bij een PostNL-punt? Dan hoef je verder niets te doen. Niet opgehaalde post sturen we na 2 weken automatisch terug naar de afzender.