1. Vertrouwen is belangrijk
Wist je dat gemiddeld 17% van websitebezoekers afhaken in de checkout door een gebrek aan vertrouwen? Dit kun je makkelijk oplossen:
- Geef aan dat je webwinkel aan veiligheidseisen voldoet.
- Benoem dat de data veilig wordt opgeslagen via SSL-verbinding.
- Toon je contactgegevens en klantenservice.
- Kunnen klanten je winkel ook offline bezoeken? Zet dit op je website. Dat kan een vertrouwd gevoel geven.
- Reageer actief op (positieve en negatieve) online reviews. Zo laat je zien dat je webwinkel in gebruik is en dat je je actief inzet voor tevreden klanten.
- Laat de positieve shopervaringen zien van jouw klanten door reviews te tonen.
2. Maak het zichtbaar
Mensen zijn visueel ingesteld. Bied je klanten een vorm van social proof door je keurmerk(en) op je website te zetten. Denk aan bekende partijen waar je mee samenwerkt, je score op Trustpilot, PostNL als verzendende partij en de betaalopties die je biedt. Dit straalt vertrouwen en kwaliteit uit. Mogelijke klanten nemen dat mee hun aankoopbeslissing.
Voor zakelijke PostNL-klanten bestaat het webshopprofiel Bekend bij PostNL. Dat bewijst dat je te vertrouwen bent. Want met 1 klik zien klanten je belangrijkste bezorginformatie. Dat geeft vertrouwen. Want zo zien ze dat je echt bestaat en al langer met ons verstuurt.
Lees meer over Bekend bij PostNL.
3. Minder stappen in je checkout
Maak het je klant zo makkelijk mogelijk om met gevulde tassen je digitale winkel uit te wandelen. Kortom: verklein het aantal stappen dat iemand moet zetten. Zorg voor zo weinig mogelijk invulvelden en zo min mogelijk kliks. Met een slimme checkout verlaat je klant de webwinkel met een positief gevoel. Zo komen ze vaker bij je terug.
Vraag tijdens het bestelproces alleen om de nodige informatie. Naam, e-mail, adresgegevens en betaalgegevens zijn genoeg. Veel invulvelden zorgen voor meer tijd om je te bedenken en dus weg te gaan.
4. Razendsnel adressen aanvullen in je checkout
De adrescheck vult razendsnel alle adressen aan in je checkout. Beschikbaar voor Nederland (gratis!) en internationaal. Want juist bij het invullen van adressen gaat het vaak fout: adressen die niet in het juiste format zijn ingevuld. Internationaal komt dat nog vaker voor, met andere vormen voor postcodes en regio’s bijvoorbeeld. Met de adrescheck heb je alle adressen direct in de juiste adresstructuur. Hiermee versnel je het checkoutproces voor je klant en voorkom je onnodige retouren door een fout adres.
Probeer de adrescheck gratis uit.
5. Bied bezorgopties
Consumenten zijn dol op controle. Vooral als het gaat om wanneer en waar hun pakketten aankomen. Zo’n 58% van de online shoppers kiest het liefst zelf het bezorgmoment of tijdvak. Door je klanten deze keuze te bieden, verhoog je de kans op conversie in je checkout. Je koppelt bezorgopties eenvoudig aan je webshop met een plugin of api.
"Ik merk absoluut meer conversie sinds we bezorgopties in de checkout bieden!"
Rob van Lemmen, Bagageonline.nl
Checkout checklist: dit kun je nú verbeteren
Nog even op een rij: deze tips kun je direct toepassen voor meer conversie in je checkout.
- Communiceren in je checkout hoe je webshop aan veiligheidseisen voldoet
- Logo’s van certificaten, keurmerken en Bekend bij PostNL toevoegen
- Onnodige invulvelden verwijderen voor zo min mogelijk stappen in je checkout
- Adrescheck toevoegen voor razendsnel aanvullen van adressen en voorkomen van fouten in internationale adressen
- Geen verrassingen: dus voor de checkout al transparant zijn over eventuele verzendkosten
- Betaalopties aanbieden die bij je doelgroep passen
- Bezorgopties aanbieden voor meer keuze
Op zoek naar meer e-commerce inspiratie?
First-mile delivery
Ook die zet je net zo makkelijk slim in.
Retourexpert geeft tips
Het ideale retourproces volgens een expert.
Alle e-commerce inspiratie
Alle artikelen op het e-commerceplein.