
Je wilt nieuwe klanten werven met een persoonlijke boodschap. Of je bestaande klanten een op maat gemaakte aanbieding doen. Een direct mail is hiervoor een slim middel, omdat je jouw klant direct bereikt via zijn eigen brievenbus. Daarnaast kun je de direct mail gemakkelijk persoonlijk en relevant maken voor je klant. En je spreekt iemand echt persoonlijk aan. Maar dit wil je natuurlijk wel zo duurzaam mogelijk doen. Want een groene bedrijfsvoering staat hoog op je agenda en ook jouw klanten willen zaken doen met een onderneming die oog heeft voor mens, natuur en de toekomst van de aarde.
Onlangs zocht EenVandaag uit of de bewering klopt dat een e-mail versturen duurzamer is dan een brief per post verzenden. En wat bleek? Afhankelijk van het vervoermiddel waarmee de post wordt rondgebracht, is het sturen van kaarten en brieven beter voor het milieu dan het sturen van een e-mail. Dit vanwege de enorme hoeveelheid energie die het kost al deze data op te slaan. Dat is dus een extra reden om gebruik te maken van de brievenbus naast je andere marketingmiddelen.
Duurzame direct mail
Aan de hand van deze 6 tips zorg je ervoor dat de CO2-uitstoot van de bezorging van jouw direct mail flink vermindert en je dm een stuk duurzamer maakt.
1. Schoon je adressenbestand
Door het adressenbestand goed te controleren en te ontdubbelen voorkom je verkeerd geadresseerde post en retourpost. Door het opschonen van databestanden zorg je ervoor dat je alleen de mensen aanschrijft waar je het juiste adres van hebt, zodat er geen onnodige poststukken worden verstuurd die vervolgens in de prullenbak belanden. Je kunt zelfs een adrescheck laten uitvoeren, zodat je geen post verstuurt naar bijvoorbeeld een garagebox of een huis dat niet meer bestaat.
2. Gebruik gerecycled papier
Papier wordt gemaakt van hout: milieuvriendelijk en goed recyclebaar. Als we goed met onze bossen omgaan, kunnen we hout en papier altijd blijven gebruiken. Let daarom op een FSC®- of PEFC-keurmerk. Dan weet je zeker dat het papier komt van bossen die duurzaam worden beheerd. Gebruik FSC-papier dat 100 procent gerecycled kan worden en laat zien dat je kiest voor behoud van bossen door het FSC- of PEFC-label op je drukwerk te plaatsen.
3. Full colour
Je wilt met je direct mail een beleving creëren en meerdere zintuigen prikkelen om echt de aandacht van je doelgroep te trekken. Denk aan een brief in een vorm die je boodschap ondersteunt. Of aan een envelop met een persoonlijke bedrukking. Print dan in full colour. Dat is namelijk duurzamer omdat je geen energie gebruikt om in offset voor te drukken en omdat er geen transportbewegingen nodig zijn tussen de drukker en de printer.
4. Print je direct mail dubbelzijdig
Iedereen is er al aan gewend: dubbelzijdig printen. En wanneer je dubbelzijdig print, heb je natuurlijk maar de helft van het papier nodig. Dat scheelt aanzienlijk. Papierbesparing levert namelijk ook een flinke bijdrage aan de besparing van (indirect) energieverbruik. De energie die wordt gebruik bij de productie van papier is veel hoger dan de energie die nodig is om het papier te bedrukken.
5. Vermijd overbodig verpakkingsmateriaal
Als je gebruik wilt maken van een seal, plastic of folie als verpakking van je direct mail gebruik dan afbreekbaar biofolie. Biofolie heeft een plantaardige oorsprong, waarmee voor een neutrale CO2-balans wordt gezorgd. Het CO2-gehalte dat aan het einde van de levenscyclus vrijkomt, komt overeen met het gehalte CO2 dat is geabsorbeerd door de groei van de planten waarvan het biomateriaal is gemaakt. Een aantal soorten biofolie zijn volledig composteerbaar. Composteerbare folie kent een certificeringssysteem en is – indien gecertificeerd – herkenbaar aan het kiemplant-logo.
6. Gebruik groene post
Door je direct mail als groene post te versturen, draag je bij aan een beter milieu. Je compenseert de CO2-uitstoot door samen met PostNL te investeren in duurzame projecten met het Gold Standard-keurmerk, het beste keurmerk voor klimaatprojecten. Nog een extra voordeel: je kunt de CO2-compensatie van groene post opnemen in je duurzaamheids- en jaarverslag.
PostNL doet er alles aan om de impact op het klimaat zo klein mogelijk te houden. Volgens de Dow Jones Sustainability Index staan we in de top 3 van duurzaamste postbedrijven ter wereld. In 2025 willen we in 25 binnensteden uitstootvrij bezorgen. Het is de ambitie om dat in 2030 ook voor alle pakketten en brieven in de Benelux in de last mile te doen. Zo testen we bijvoorbeeld met elektrische bezorging, leveren we slimme verpakkingen die minder 'onnodige' lucht vervoeren en helpen we met het versturen van duurzame direct mails.