Veelgestelde vragen van bedrijven over het coronavirus
Lees de veelgestelde vragen van bedrijven over het versturen en ontvangen van post en pakketten in coronatijd.
Lees de veelgestelde vragen van bedrijven over het versturen en ontvangen van post en pakketten in coronatijd.
We volgen alle RIVM-richtlijnen en nemen hygiënemaatregelen om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. We zorgen ervoor dat onze medewerkers weten wat ze moeten doen om gezond te blijven en zo veilig mogelijk te werken.
Volgens het RIVM is de kans klein dat je ziek wordt als je spullen of oppervlakken aanraakt of vastpakt, zoals post of pakketten. Zij geven aan dat de kans nog kleiner wordt als je regelmatig de handen wast en voorkomt dat je na het aanraken met de handen in het gezicht komt. Voor meer informatie verwijzen we je naar de website van het RIVM.
We doen er alles aan om je post en pakketten volgens afspraak te bezorgen. Als er nieuwe maatregelen nodig zijn, informeren wij je daarover via je contactpersoon, e-mail en Mijn PostNL. Op postnl.nl/corona vind je de meest actuele informatie.
Via International Service Alerts (isa’s) versturen wij updates over de bezorging in het buitenland. Hier kun je je op abonneren. Via die berichten houden we je op de hoogte over de ontwikkelingen per bestemming. In algemene zin geldt dat er op dit moment op vele bestemmingen sprake is van vertraging. Naar sommige landen is ook geen export meer mogelijk. Ook deze landen worden gedeeld in de isa’s. Post en pakketten voor die bestemmingen kun je niet meer bij ons aanleveren.
Diverse landen hebben maatregelen genomen die van invloed zijn op de bezorging van post en pakketten. In sommige landen wordt met vertraging bezorgd en in andere landen zelfs helemaal niet meer. Op postnl.nl/isa vind je de meest actuele informatie over bezorging in het buitenland.
In het buitenland hanteren enkele bedrijven nog steeds richtlijnen om contact te vermijden en de kans op verspreiding van het virus te minimaliseren. Dit kan gevolgen hebben voor de dienstverlening. Bijvoorbeeld bij het plaatsen van een handtekening voor ontvangst. De bezorger tekent dan in overleg met de ontvanger.
De post bewaren we tot de bestemming weer bereikbaar is. Is de bestemming meer dan vier weken onbereikbaar? Dan sturen we de post retour naar de afzender.
Benieuwd in welke landen momenteel niet kan worden bezorgd? Kijk dan op postnl.nl/isa.
Dat verschilt per land. In sommige landen zoekt het postbedrijf nu persoonlijk contact met de ontvanger om de post in één keer te kunnen bezorgen. Het is nog niet bekend of de post retour wordt gestuurd als dit niet lukt.
In veel landen gaat het vrachtverkeer door. Daar kan dus nog wel worden bezorgd, al zijn pakketten soms wat langer onderweg. Ook kunnen maatregelen van onze netwerkpartners in Europa hier en daar leiden tot vertraging of sluiting van postcodegebieden. In zo’n geval worden de pakketten opgeslagen tot het gebied weer toegankelijk is. Op postnl.nl/isa vind je meer informatie.
In sommige landen zijn de grenzen helemaal dicht. Op postnl.nl/isa zie je welke landen dit zijn.
Lees meer over de veiligheid, de impact op bezorging en het bezorgen van bijzondere momenten tijdens deze coronatijd.