Samen zo milieuvriendelijk bezorgen
Wist je dat 87% van de Nederlandse consumenten bereid is langer te wachten op hun pakket als dat milieuvriendelijker is? En 34% van de consumenten is bereid extra te betalen voor bezorgopties zoals elektrische voertuigen of fietsbezorging. Duurzaamheid in de last-mile delivery is dus voor zowel bezorgpartijen als webshops belangrijk. Hoe kunnen we samen met zo min mogelijk CO2-uitstoot bezorgen?
Kies voor flexibele en alternatieve bezorgopties
Laat je klanten zelf het bezorgmoment en de -plaats kiezen. Bied ook opties zoals bezorging via pakketautomaten of afhaalpunten. Zo bezorgen we meer pakketten gelijk bij de eerste bezorgpoging en rijden we minder kilometers en stoten we uiteindelijk minder CO2 uit. Houd je klanten na het bestellen op de hoogte van het bezorgproces. Zo sturen wij je klanten op het allerlaatste moment nog een extra bezorgalert, als we bijna voor de deur staan.
Klein verpakken
Verminder de 'lucht' in verpakkingen. Zo kunnen we meer vervoeren in 1 vrachtwagen of bus en rijden we totaal minder kilometers. Dat scheelt CO2-uitstoot. Als je daarbij kiest voor materialen die recyclebaar zijn of zelfs hergebruikt kunnen worden, dan scheelt dat natuurlijk ook een hoop verpakkingsafval.
Veel lucht in verpakkingen leidt daarnaast tot veel irritatie bij consumenten. 46% van de consumenten vindt dat er te grote dozen worden gebruikt voor wat men besteld (GfK, 2022). Hetzelfde onderzoek van GfK blijkt ook dat gemiddeld 30% van de inhoud van een kartonnen doos uit lucht bestaat. Daar is dus veel ruimte voor verbetering!
Zo vervoeren we samen met minder lucht
Zo duurzaam mogelijk onderweg
We komen iedere dag in elke straat. We zijn ons bewust van de impact die we hebben in buurten. Ons doel is om zo milieuvriendelijk mogelijk jouw pakketten te bezorgen. Zo maken onze sorteercentra gebruik van zonne- en windenergie. En bezorgen we zoveel mogelijk te voet, per fiets, elektrisch of met duurzame brandstoffen.
We zijn trots op onze plaats in de top 10 van duurzaamste bedrijven in de transport- en logistieksector volgens de Dow Jones Sustainability Index.
Op zoek naar meer e-commerce inspiratie?
First-mile delivery
Ook die zet je net zo makkelijk slim in.
Last-mile verbeteren
4 tips om je last-mile delivery te verbeteren.
Alle e-commerce inspiratie
Alle artikelen op het e-commerceplein.