Postnl.nl

Ik maak me zorgen

Post- en pakketbezorgers als extra oren en ogen in de wijk

Sinds april 2024 kunnen bezorgers hun zorgen om een buurtbewoner vrijwillig en anoniem doorgeven aan een lokale welzijnsorganisatie via ons meldpunt ‘Ik maak me zorgen’. We werken hiervoor samen met brancheorganisatie Sociaal Werk Nederland.
Postbezorger kijkt bezorgd naar een huis tijdens de postronde.
Pakketbezorger loopt door een tuin vol rommel.

Zorgen om een buurtbewoner doorgeven

Bezorgers zien veel van wat er gebeurt in de wijk waar ze post of pakketten bezorgen. Soms hebben ze misschien het gevoel dat het niet helemaal goed gaat met iemand. Iemand toont verward gedrag, de gordijnen blijven de hele dag dicht, of de post op de deurmat stapelt zich op. Dit zijn geen redenen om meteen 112 te bellen, maar misschien wel fijn als iemand eens langsgaat en vraagt hoe het gaat. Bezorgers kunnen hun zorgen om een buurtbewoner vrijwillig en anoniem doorgeven aan een lokale welzijnsorganisatie via ‘Ik maak me zorgen’. 

Pakketbezorger kijkt bezorgd naar zijn telefoon.

1000 meldingen

Ondertussen zijn er maar liefst 1000 meldingen gemaakt en zijn welzijnsorganisaties in 318 gemeenten aangesloten. Dat is ruim 90% van het aantal gemeenten in Nederland. Het komende jaar breiden we uit naar nog meer gemeenten. Zo kunnen onze bezorgers op nog meer plekken een verschil maken.

Postbezorger maakt een praatje met een oudere dame op een bankje.

Hoe werkt het?

Bezorgers kunnen een melding maken in hun Mijn Werk-app, een formulier op het intranet van PostNL of via de QR-code op een speciale sticker in hun bestelbus. Bezorgers geven de postcode en het huisnummer door en de reden van de melding. De melding is anoniem en komt bij een lokale welzijnsorganisatie terecht, die onderzoekt of hulp nodig is.

Postbezorger kijkt bezorgd door een raam tijdens het bezorgen van de post.

Feiten en cijfers

  • 95% van de bezorgers voelt zich betrokken bij de wijk waar ze bezorgen
  • 70% van de bezorgers maakt zich weleens zorgen over een buurtbewoner
  • 90% van het aantal gemeenten in Nederland is aangesloten

Ervaringen van bezorgers

3 bezorgers vertellen over de melding die zij maakten

Open voor hulp

Een welzijnsorganisatie heeft een huisbezoek gebracht aan een bewoner na een melding van een bezorger. Bij aankomst troffen ze een jonge vrouw aan die er zichtbaar onverzorgd uitzag. De woning verkeerde in een vervuilde staat, verspreid over de vloer lagen talloze lege bierblikken. 

Toen ze haar vertelden dat iemand zich zorgen om haar had gemaakt en deze zorgen met de welzijnsorganisatie had gedeeld, raakte ze diep geëmotioneerd. Ze huilde, gaf aan dat ze niemand had en dat ze nauwelijks kon geloven dat er iemand was die zich om haar bekommerde. Ze gaf aan dankbaar te zijn dat de welzijnsorganisatie was gekomen en zei open te staan voor hulp. Die bereidheid om geholpen te worden, hoe klein het begin ook is, vormt vaak een cruciaal keerpunt.

Meer voorbeelden van de impact en opvolging van een melding >